Fel De Graafschap is FC Eindhoven te sterk

FCE keert met een 2-0 nederlaag terug naar Eindhoven

Op vrijdagavond 6 september reisde FC Eindhoven opnieuw naar een ander stadion. Dit weekend stond een bezoek aan De Vijverberg op de planning. Om klokslag 20:00 uur werd de wedstrijd De Graafschap tegen FC Eindhoven afgetrapt, met een stadion vol supporters afwachtend op wat de avond zou brengen. Ruim 90 minuten later keerde FCE met een 2-0 nederlaag terug naar Eindhoven

Het spel was nog maar net begonnen en daar was de eerste grote kans op een doelpunt. In de vijfde minuut kwam FC Eindhoven goed weg. Een bal die hard werd terug gespeeld op doelman Jorn Brondeel kaatste terug in de voeten van Jesse van de Haar. De spits schrok van de kans die hij kreeg en schoot de bal hoog over.

Maar daar bleef het niet bij. In de eerste twintig minuten heeft de achterhoede van FC Eindhoven hun verdedigende krachten moeten laten zijn. Niet één, twee of drie keer, maar vier keer leek de bal bijna in het doel van de uitploeg te belanden. De eerste bal werd door de hak verlengd en ging voorbij Jorn Brondeel, maar doordat er niemand bij de tweede paal stond, ging de bal er niet in. De tweede bal werd door Terrence Douglas van de lijn gehouden en de hieruit volgende rebound werd door een katachtige reflex van de keeper op het juiste moment verdedigd. En de vierde bal werd opnieuw door Terrence Douglas uit het net gehouden. Vooralsnog wist de verdediging stand te houden en bleef het 0-0 op De Vijverberg.

In de 24ste minuut maakte De Graafschap het FC Eindhoven nogmaals lastig. Deze keer lukte het de thuisploeg deze wel om op voorsprong te komen. Via een uithaal van Tristan van Gilst werd de bal onbereikbaar voor Jorn Brondeel in het net geschoten.

De Blauwwitten kwamen in de eerste helft niet veel tot aanvallen toe. Een aantal keer kwam de ploeg van Maurice Verberne in de buurt van het strafschopgebied van De Graafschap, werd het de verdediging van de Superboeren niet lastig genoeg gemaakt. De grootste kans van de eerste helft voor onze mannen was vlak voor rust. Hugo Deenen onderschepte goed de bal bij Jeffrey Fortes en gaf een voorzet die net niet bij Daan Huisman, maar via een paar verdedigers in de handen van Joshua Smits belandde. Het rustsignaal volgde met een 1-0 op het scorebord.

In de openingsfase van de tweede helft was er weer snel een kans voor De Graafschap. Jesse van de Haar draaide om zijn as en schoot de bal vlak langs het doel.

In de 60ste minuut leek de gelijkmaker even heel dichtbij. FC Eindhoven kon zich met vaart richting het doel van Joshua Smits verplaatsen, waar Boris van Schuppen vervolgens kon schieten. Het eerste schot werd gekeerd en Sven Simons kreeg de bal in zijn voeten voor de rebound. Ook de rebound werd verdedigd, maar de Blauwwitten lieten even hun gevaarlijke kant zien.

In de eerste helft was FC Eindhoven voornamelijk aan het verdedigen, maar in de tweede helft verplaatste het spel zich meer naar het middenveld. De Blauwwitten creëerden iets meer aanvallen dan eerder in de wedstrijd. Dit betekende alleen niet dat het aan de kant van FC Eindhoven stil lag. De Graafschap wist ook nog een aantal keer gevaarlijk dicht bij het doel te komen. Tot de 85e minuut kwam het niet verder dan gevaarlijke kansen, maar toen kopte Philip Brittijn de Doetinchemers naar een grotere voorsprong en werd het 2-0.

Het was een zwaarbevochten wedstrijd, waarin FC Eindhoven veel moest verdedigen. Helaas was het felle De Graafschap onze Blauwwitten mannen te sterk af. Zonder punten keerden de Blauwwitten terug naar Eindhoven.

Volgende week wordt er eindelijk weer in het Jan Louwers Stadion gevoetbald. Vrijdag 13 september om 20:00 uur speelt FC Eindhoven tegen FC Dordrecht. Ben jij er weer bij? Koop hier je ticket!

De Graafschap – FC Eindhoven 2-0 (1-0) 24. Tristan van Gilst 1-0, 84. Philip Brittijn 2-0. Scheidsrechter: Martin van den Kerkhof. Geel: Tristan van Gilst, Donny Warmerdam (De Graafschap), Terrence Douglas, Sven Blummel (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers: 10063.

De Graafschap: Smits; Fortes, Besselink, Hillen, Schoppema; Warmerdam, Van Gilst (62. Mahi), Najah (62. Brittijn), Van Der Heide (76. Eduardo), Van de Haar (62. Seuntjens); El Kadiri (88. Yadir).

FC Eindhoven: Brondeel; T. Simons, Limouri (83. Verheij), Seedorf, Douglas; Van Schuppen, S. Simons (71. El Bouchataoui), Dorenbosch; Blummel, Huisman, Deenen (46. Kwaaitaal).

Fotografie FC Eindhoven Media | Luca Engelbracht