FCE verliest tamme derby

Vroege goal in de tweede helft doen Blauwwitten de das om

FC Eindhoven heeft Dé derby van Helmond Sport met 0-1 verloren. In een rommelige wedstrijd wisten de gasten aan het begin van de tweede helft de enige treffer van de wedstrijd te maken. Na dit doelpunt werd de wedstrijd tijdelijk stilgelegd vanwege bekertjes bier die vanuit het uitvak op het veld terecht kwamen. Ook na de stillegging was FCE niet in staat om terug te komen in de wedstrijd. Door de nederlaag zakken de Blauwwitten af naar een achtste plek op de ranglijst.

FC Eindhoven verscheen met enkele wijzigingen aan de aftrap ten opzichte van de overwinning op Roda JC Kerkrade van afgelopen vrijdag. Rob Penders zag zijn ploeg vorige week deelname aan de Play-Offs veilig stellen, maar moest noodgedwongen wijzigingen doorvoeren. Er ontbraken twee basisspelers bij de wedstrijdselectie. De in topvorm verkerende Charles-Andreas Brym ontbrak bij de wedstrijdselectie wegens een blessure, terwijl Brian de Keersmaecker ontbrak wegens een schorsing. Ook Ozan Kökcü, die vorige week inviel, ontbrak wegens een schorsing, terwijl Jasper Dahlhaus deze wedstrijd begon op de bank. Rob Penders koos ervoor om Jarno Janssen, Rodrigo Rego en Youness Mokthar voor deze wedstrijd aan de aftrap te laten verschijnen.

Meteen vanaf de aftrap domineerden de Blauwwitten het balbezit en speelde de wedstrijd zich af op de helft van Helmond Sport. Ondanks de dominantie van het balbezit waren de Blauwwitten niet in staat om grote  kansen te creëren in de openingsfase van de wedstrijd.

Na ruim twintig minuten veranderde het wedstrijdbeeld en was het Helmond Sport met de eerste doelpoging van de wedstrijd. De ploeg van Bob Peeters sneed door de verdediging van FC Eindhoven heen en wist via Jelle Goselink zelfs het doel van Nigel Bertrams onder vuur te nemen. De doelman van de Eindhovenaren hield zijn doel schoon met een knappe redding in de korte hoek. Enkele minuten later werden de Helmonders weer gevaarlijk. Er werd makkelijk door de verdediging van de Blauwwitten heen gespeeld waarna Arno van Keilegom een enorme kans op de openingstreffer kreeg. Jelle Goselink vond de geheel vrijstaande aanvaller van Helmond Sport met een lage voorzet van de zijkant, maar de nummer 10 van oosterburen tikte de bal naast het doel van Nigel Bertrams.

In het tweede deel van de eerste helft verloor de ploeg van Rob Penders de dominantie van het balbezit. Zowel de Eindhovenaren als de Helmonders waren slordig en wisten in deze periode geen kansen te creëren. Dit resulteerde erin dat beide ploegen met een 0-0 stand op het scorebord de kleedkamers opzochten.

De ploeg van Bob Peeters kwam sterk uit de kleedkamers en maakte binnen één minuut de openingstreffer. Eros Maddy kreeg aan de rand van het zestienmetergebied ruimte en vond de  vrijstaande Jelle Goselink. De aanvaller van Helmond Sport maakte geen fout en zorgde voor de voorsprong voor de Helmonders. Na het doelpunt kwamen er vanuit het uitvak bekertjes bier op het veld terecht en legde scheidsrechter Nick Smit tijdelijk de wedstrijd stil.

Direct na de hervatting van de wedstrijd zochten de Blauwwitten de aanval en vroegen ze om een penalty na een vermoedelijke handsbal van een Helmond Sport-speler. Scheidsrechter Nick Smit besloot echter geen strafschop toe te kennen aan de Eindhovenaren. Dit bracht de ploeg van Rob Penders niet van slag, want even later was Youness Mokthar dicht bij een doelpunt. De aanvaller dribbelde meerdere spelers voorbij, maar schoot de bal net naast het doel van Mike Havekotte. Enkele minuten later besloot Rob Penders in te grijpen en vier verse krachten het veld in te brengen, Jasper Dahlhaus, Lamine Diaby-Fadiga, Evan Rottier en Yassine Azzagari mochten het veld betreden. Lamine Diaby-Fadiga was meteen dreigend en maakte zelfs vrij snel op knappe wijze een doelpunt, maar deze werd wegens buitenspel afgekeurd.

Na de levendige openingsfase van de tweede helft begon het spelbeeld van de eerste helft weer terug te komen. Beide ploegen waren slordig en waren niet in staat om grote kansen te creëren. Hierdoor werd er niet meer gescoord en eindigde de wedstrijd in een 0-1 overwinning voor Helmond Sport.

Volgende week speelt FCE haar laatste wedstrijd van het reguliere KKD-seizoen. De Blauwwitten spelen tegen de andere Eindhovense ploeg uit de KKD: Jong PSV. De wedstrijd tegen de beloftenploeg van PSV is voor de Blauwwitten de laatste voorbereiding op de Play-Offs. De wedstrijd zal op vrijdag 19 mei om 20:00 uur worden afgetrapt op PSV Campus De Herdgang. Voor deze wedstrijd wordt er een speciale fietscombi georganiseerd, dus wees hierbij! Kaarten voor dit duel zijn verkrijgbaar op fc-eindhoven.nl/tickets.

FC Eindhoven – Helmond Sport 0-1 (0-0) 46. Jelle Goselink 0-1. Scheidsrechter: Nick Smit. Geel: Dyon Dorenbosch (FC Eindhoven), Eros Maddy (Helmond Sport). Aantal toeschouwers: .

FC Eindhoven: Bertrams; Persyn, D. Dorenbosch, Amevor, Janssen, Rego; Van Doorm (59. Azzagari), Mokhtar (59. Rottier), Seedorf; Bannis (59. Diaby-Fadiga), Kestens (81. Sanoh).

Helmond Sport: Havekotte; Lion (80. Van Vlerken), Kreekels, Van Den Eynden, Van Hove (86. Culhaci); Chacon, Maddy (80. Van ooijen), Vankerkhoven (86. Lieftink), Van Keilegom; Goselink (67. Arias), Kaars.

Fotografie FC Eindhoven Media | Johan