FCE verliest nipt in Den Haag, zaterdag de return in eigen huis

Blauwwitten moeten een 2-1 achterstand goedmaken

FCE heeft de eerste wedstrijd in het tweeluik met ADO Den Haag nipt met 2-1 verloren. In de eerste helft miste de ploeg van Rob Penders een aantal kansen en kreeg het door doelpunten van Dhoraso Moreo Klas en Thomas Verheydt de deksel op de neus. In de tweede helft schoot Joey Sleegers de aansluitingstreffer uit een strafschop binnen.

Bij de Blauwwitten begon Jasper Dahlhaus weer in de basis. Hij was terug na een lichte blessure en verving de een van de doelpuntenmakers van afgelopen vrijdag, Justin Ogenia.

De eerste kans van de wedstrijd was voor FCE. Na een prachtige steekpass van Brian De Keersmaecker liep Charles-Andreas Brym alleen op ADO keeper Damen af. Laatstgenoemde wist de bal te keren. Hij was ook de winnaar in het duel met Jort van der Sande die de bal hard op het doel kopte uit de daaropvolgende corner.

FC Eindhoven bleef de druk op de defensie van de Hagenezen houden en kreeg na een scrimmage een vrije trap op ruim twintig meter van het doel. De terugkerende Jasper Dahlhaus schoot de bal net over de goal heen. De druk was niet gaan liggen want Brian De Keersmaecker kon na een afvallende corner uithalen. Zijn poging miste echter net de precisie.

Al vroeg in de wedstrijd moesten de Blauwwitten een tegenvaller incasseren. Matthias Verreth raakte geblesseerd en moest het veld verlaten. Terwijl Jens van Son zich nog voor aan het bereiden was op een invalbeurt profiteerde de thuisploeg. De eerste kans van ADO Den Haag was meteen raak. Dhoraso Moreo Klas ging een één-twee aan met Thomas Verheydt en haalde verwoestend uit: 1-0.

De Blauwwitten bleven kansen creëren. Charles-Andreas Brym kon eruit komen na mistasten van Matthys. De Canadees international wilde de bal voorgeven op de meegekomen Valentino Vermeulen maar een Haags been voorkwam dat Vermeulen kon binnenlopen.

FC Eindhoven leek aangeslagen door de achterstand en was minder dominant dan in het begin. Ook de thuisploeg kon weinig grote kansen creëren. Een poging van afstand van Sem Steijn kon gepakt worden door Nigel Bertrams en de rebound kon niet worden benut.

Net als de 1-0 kwam ook de 2-0 enigszins onverwachts. Een voorzet van Boy Kemper werd door Thomas Verheydt als een granaat via de paal binnen gekopt.

FCE was hierna ook qua veldspel niet meer bij machte om ADO onder druk te krijgen. Toch kreeg het wel de beste kansen. Via een corner kopte Jort van der Sande de bal op doel. Thomas Verheydt haalde de bal weg uit het eigen doel. Één minuut voor rust kreeg Joey Sleegers nog een mogelijkheid om de aansluitingstreffer te maken. Zijn inzet werd gepakt door de goed keepende Alessandro Damen.

De tweede helft begon FC Eindhoven hoog maar creëerde ADO Den Haag de eerste kansen. Een hard schot van Gregor Breinburg werd met het hoofd gekeerd door Mawouna Amevor. De volgende inzet van Anwar Catic vloog ruim over. De buitenspeler hield even later Jasper Dahlhaus van het scoren af toen de linkervleugelverdediger werd diep gestuurd. De corner hieruit kopte Mawouna Amevor ruim over.

FC Eindhoven bleef de betere ploeg en kwam via de opgestoomde Mawouna Amevor tot een kans. Charles-Andreas Brym kreeg de bal in de loop mee maar weer stond Alessandro Damen op de goede plek.

In de 72e minuut kregen de Blauwwitten een penalty na een overtreding op Justin Ogenia. Joey Sleegers schoot de strafschop hard in de onderhoek: 2-1. FC Eindhoven rook bloed maar het Haags publiek veerde op. Het Haags Kwartiertje was aangebroken.

Het Haags Kwartiertje wakkerde juist het vlammetje bij de Bauwwitten aan. Joey Sleegers werd voor het doel gezet door weer een uitstekende bal van Mawouna Amevor. De nummer tien wipte de bal over de keeper van ADO heen, maar verdediger Jamal Amofa wist de bal net voor de lijn weg te werken.

De laatste tien minuten gebeurde er veel op het veld, maar weinig voor beide doelen. Hierdoor bleef het 2-1. FC Eindhoven kan gematigd tevreden terugkijken op deze uitslag. Er werden genoeg kansen gecreëerd om zelf op voorsprong te komen en uiteindelijk sloeg ADO twee keer hard toe in de eerste helft. In de tweede helft kwam FC Eindhoven knap terug tot 2-1 en had er wellicht nog meer ingezeten.

Zaterdag mag FC Eindhoven in het Jan Louwers Stadion de achterstand proberen recht te zetten en proberen de finale te bereiken. Het duel begint om 16.30 uur.
Kaart voor dit duel zijn te verkrijgen via fc-eindhoven.nl/tickets

ADO Den Haag – FC Eindhoven 2-1 (2-0) 15. Dhoraso Klas 1-0, 28. Thomas Verheydt 2-0, 74. Joey Sleegers 2-1 (strafschop). Scheidsrechter: Jochem Kamphuis. Geel: Hervé Matthys, Thomas Verheydt (ADO Den Haag), Charles-Andreas Brym, Valentino Vermeulen, Jens van Son (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers: 10.475.

ADO Den Haag: Damen; Amofa, Asante, Matthys, Kemper; Klas, Breinburg (74. Puclin); Catic (81. Severina), Steijn, Pires; Verheijdt.

FC Eindhoven: Bertrams; Vermeulen, Peijnenburg, Amevor, Bogaers, Dahlhaus; Verreth (16. Van Son), De Keersmaecker; Brym (70. Ogenia), Van der Sande (66. Rácz), Sleegers.

Fotografie: Jeem Sportsphotography