FCE verliest besloten oefenwedstrijd tegen TOP Oss met 1-2

Ozan Kökcü trefzeker in eerste oefenwedstrijd

Achter de gesloten poorten van het Jan Louwers Stadion heeft FC Eindhoven de eerste wedstrijd van de oefencampagne afgewerkt. In verband met veiligheidsredenen mocht er geen publiek aanwezig zijn. FC Eindhoven verloor het duel tegen TOP Oss met 1-2, nadat Ozan Kökcü de openingstreffer voor zijn rekening nam.

In de eerste helft startte de nieuwe trainer Maurice Verberne met veelal vertrouwde namen uit het vorige seizoen. Nieuweling Yael Gil y Muiños en stagespeler Layee Kromah mochten respectievelijk de linksback- en de rechtsbuitenpositie bezetten.

Al vroeg in de wedstrijd vond Sven Simons uit een vrije trap het hoofd van Farouq Limouri, die doelman Mike Havekotte tot een redding dwong. De rebound werd door Layee Kromah naast het doel gekopt.

Na 23 minuten kwam FC Eindhoven verdiend op voorsprong. Een foute pass van de rood-witte formatie uit Oss kwam bij Joey Sleegers terecht, die de bal teruglegde op Ozan Kökcü. De international van Azerbeidzjan draaide zich goed vrij en schoot de bal vanaf iets meer dan zestien meter fraai via de lat binnen: 1-0.

Vier minuten later verscheen TOP Oss voor het eerst voor het doel van Jort Borgmans. Joshua Zimmerman kwam van dichtbij vrij, maar de doelman van FCE verwerkte de bal tot corner. Even later was het alsnog raak, toen Ozan Kökcü de bal in de voeten van Arthur Allemeersch schoof: 1-1.

Het doelpunt gaf de uitploeg vleugels en begaf zich meer op de helft van FCE. Mitchell van Rooijen kon binnen het strafschopgebied vrij uithalen, maar vond Jort Borgmans op zijn weg.

De Osse storm was van korte duur en FCE nam het heft weer in handen. Vijf minuten voor rust pareerde Mike Havekotte een afstandsschot van Dyon Dorenbosch en schoot Tibo Persyn even later over.

Na rust stuurde Maurice Verberne een compleet nieuw elftal het veld in, grotendeels bestaande uit jeugdspelers. Achraf el Bouchataoui was de enige selectiespeler van vorig seizoen.

De jonge formatie speelde niet onaardig, maar had meer moeite met het creëren van kansen tegen TOP Oss, dat ook een compleet elftal vervangen had.

Nino Fancito voorkwam al vroeg in de tweede helft met zijn voet een vroege achterstand. In de 74e minuut kreeg TOP Oss een strafschop na een ongelukkige handsbal. Karim Loukili benutte het buitenkansje en zette TOP Oss op voorsprong: 1-2. Vijf minuten voor tijd voorkwam Nino Fancito met een puike redding de 1-3.

FC Eindhoven – TOP Oss 1-2 (1-1) 23. Ozan Kökcü 1-0, 28. Arthur Allemeersch 1-1, 74. Karim Loukili 1-2 (strafschop).

Opstelling FC Eindhoven 1e helft
Borgmans; Persyn, Limouri, Seedorf, Gil y Muiños; Dorenbosch, S. Simons; Kromahh, Kökcü. Sleegers, Rottier.

Opstelling FC Eindhoven 2e helft
Fancito; Constancia, Verheij, Van Aarle, Soetens; T. Simons, El Bouchataoui, Deenen; Muller, Erkelens, Den Hartog (69. Van Eijndhoven).

Fotografie: FC Eindhoven Media: Frank van Moorsel