FCE trekt zege over de streep bij Jong AZ

Blauwwitten sluiten de eerste periode af met drie punten

In de laatste speelronde van de eerste periode nam FC Eindhoven drie punten mee uit Wijdewormer. Met twee doelpunten van Sven Simons en een van Rangelo Janga won de ploeg uit Eindhoven met 2-3 van Jong AZ.

In de openingsfase van de wedstrijd gingen beide ploegen gelijk op. Na een kwartier spelen was de eerste grote kans voor FC Eindhoven. Door een pass van Dyon Dorenbosch kwam spits Rangelo Janga oog-in-oog te staan met doelman Daniël Virginio Deen, die redding wist te brengen met zijn voet. Uit de daaropvolgende hoekschop kreeg Sven Blummel de kans om te schieten, maar de doelman van Jong AZ bracht wederom redding. De rebound van Collin Seedorf werd vervolgens gesmoord door de Rood-Witte verdediging.

Met twintig minuten op de klok werd een van de kansen benut en kwam de ploeg uit Eindhoven op voorsprong. Na een goede loopactie van Terrence Douglas werd er ruimte gecreëerd voor Sven Simons, die in het strafschopgebied geblokkeerd werd en uiteindelijk al vallend de bal voorbij doelman Daniël Virginio Deen binnen lepelde. De score kwam hiermee op 0-1. Enkele minuten later probeerde Jong AZ iets terug te doen met een schot van afstand, maar Ro-Zangelo Daal schoof de bal net naast de paal.

De thuisploeg bleef de druk opvoeren en met nog een kwartier te spelen moest Jorn Brondeel in actie komen om een lage voorzet van Ro-Zangelo Daal weg te tikken. Jong AZ bleef gevaarlijk in het zestienmetergebied en had uiteindelijk te veel tijd nodig om een schot op doel te plaatsen, waardoor de Blauwwitte verdediging de mogelijkheid kreeg om het schot van Elijah Dijkstra te blokkeren. In de een-na-laatste minuut van de eerste helft kwam FC Eindhoven nog met een gevaarlijke aanval. Sven Blummel legde de bal terug naar de rand van het strafschopgebied, waar Daan Huisman de bal rakelings over schoot. Met een 0-1 voorsprong voor de Eindhovenaren zochten beide teams de kleedkamers op.

Na rust was de eerste grote kans voor de thuisploeg. Kees Smit gaf een strakke voorzet, maar niemand van Jong AZ wist de bal binnen te lopen. Een minuut later was daar de kans voor FC Eindhoven. De voorzet van Sven Simons kwam op het hoofd van Rangelo Janga, die richting de kruising kopte, maar doelman Daniël Virginio Deen wist katachtig redding te brengen.

In de 58e minuut breidde FC Eindhoven de voorsprong uit. Een lange bal van Boris van Schuppen bereikte Sven Blummel, die de bal hoog in het strafschopgebied voorzette, waarna Sven Simons binnenkopte. Met zijn tweede treffer van de avond kwam de voorsprong op 0-2. Enkele minuten later liep de score nog verder op. Luuk Verheij speelde de bal vanaf de achterlijn terug voor het doel, waarna Rangelo Janga de bal voorbij de doelman van Jong AZ wist te schuiven. De score kwam hiermee op 0-3.

Met nog iets meer dan twintig minuten op de klok deed de thuisploeg iets terug. De bal viel voor de voeten van Kees Smit, die de bal vanaf de rand van het strafschopgebied buiten het bereik van Jorn Brondeel in de hoek plaatste. De thuisploeg veranderde de stand naar 1-3 en bracht zo Jong AZ terug in de wedstrijd. Tien minuten later was het wederom raak voor Jong AZ. Jeremiah Esajas glipte tussen twee Blauwwitte verdedigers door en wist de bal in het net te werken. De spanning was weer terug in de wedstrijd, waar de score op 2-3 kwam.

In de laatste minuten van de wedstrijd bleef de thuisploeg druk uitoefenen, maar FC Eindhoven wist de voorsprong te behouden. De score eindigde in een 2-3 overwinning voor de Blauwwitten, en de drie punten gingen mee naar Eindhoven. Volgende week staat er geen wedstrijd op de planning voor de Blauwwitten. Op vrijdag 18 oktober is de eerstvolgende wedstrijd, om 20:00 uur in het Jan Louwers Stadion. Ben jij er ook bij? Koop hier alvast je tickets!

Jong AZ – FC Eindhoven 2-3 (0-1) 19. Sven Simons 0-1, 57. Sven Simons 0-2, 64. Rangelo Janga 0-3, 68. Kees Smit 1-3, 80. Jeremiah Esajas 2-3. Scheidsrechter: Wouter Wiersma. Geel: Misha Engels (Jong AZ), Terrence Douglas, Luuk Verheij, Sven Simons, Sven Blummel, Daan Huisman, Tyrese Simons (FC Eindhoven).

Jong AZ: Virginio Deen: Dijkstra, Engel, Esajas; Mastoras, Smit, Kwakman (63. Van den Ban); Gerold (74. Toppenberg), Smits (63. Kalisvaart), Daal.

FC Eindhoven: Brondeel; Verheij, Limouri, Seedorf, Douglas; Van Schuppen (86. El Bouchataoui), Huisman, Dorenbosch (60. Sleegers); Blummel (79. T. Simons), Janga, S. Simons.

Fotografie FC Eindhoven Media | Luca Engelbracht.