FCE keert met 1 punt terug uit De GelreDome

Strafschoppen bepalen de eindstand: 1-1

Samen met ruim 200 Blauwwitte supporters trok FC Eindhoven op vrijdagavond naar Stadion GelreDome voor de uitwedstrijd tegen Vitesse. Een tegenstander waar de Eindhovenaren sinds 1996 niet meer, in competitieverband, mee oog in oog hebben gestaan. Maar dit deed niet af aan de moed waarmee de Blauwwitten de strijd om de drie punten aangingen. Na een ware strijd op het veld eindigde de wedstrijd in een 1-1 gelijkspel.

In de openingsfase van de wedstrijd werd er voornamelijk druk uitgeoefend vanuit de thuisploeg. De eerste paar kansen op de openingstreffer werden dan ook gecreëerd bij het doel van FC Eindhoven. Na een klein kwartiertje gespeeld te hebben kwam de eerste kans voor de Eindhovenaren. Ex-Vitessenaar Daan Huisman kreeg een schotkans op doel, maar de bal belandde in de handen van doelman Tom Bramel.

Het was een lastig begin voor de Blauwwitten, die voornamelijk bezig waren met het fort te verdedigen. In de 27ste minuut ging het helaas fout. Hugo Deenen kwam mee terug om te verdedigen, maar raakte zijn tegenstander in het zestienmeter gebied. Scheidsrechter Ingmar Oostrom legde de bal op de stip, die door Vitesse-aanvoerder Alexander Büttner hard in de netten geschoten. Vitesse kwam hiermee op 1-0 voorsprong.

Na de tegentreffer moest FC Eindhoven zich herpakken en dat lukte richting het einde van de eerste helft

Na rust wist FC Eindhoven zich definitief te herpakken en kwam goed uit de kleedkamer. De eerste kans voor de Eindhovenaren was direct in de 46ste minuut. Het was een counter die werd ingeleid door Tyrese Simons, maar uiteindelijk via Sven Blummel in het zijnet belande. Dit was een opwarmer voor de gelijkmaker, want slechts twee minuten later was FC Eindhoven opnieuw dicht bij het doel te vinden. Tyrese Simons speelde Daan Huisman, die zich goed wegdraaide, maar door Justin Bakker naar de grond werd getrokken. De overtreding leidde naar een penalty voor FC Eindhoven. De kans werd gegeven aan Boris van Schuppen, die de gelijkmaker binnen schoot met een Panenka.

In de 59ste minuut werd het eerste wisselmoment voor FC Eindhoven ingezet. Naast dat Rangelo Janga het veld in kwam, debuteerde Terrence Douglas in het Blauwwit.

Het was een wedstrijd waar je niet even rustig achterover in je stoel ging zitten, want Vitesse leek een aantal keren weer erg dicht in de buurt van een voorsprong te komen. In de 62ste minuut kwam FC Eindhoven goed weg, want de bal van Mathijs Tielemans belandde op de paal. Eén minuut later viel de bal in het net, maar ging de vlag omhoog voor buitenspel. En in de minuten die volgde werd de verdediging meerdere malen op de proef gesteld.

In de slotfase was het een merkbare strijd om de drie punten. Beide teams bleven doorgaan. Ze probeerden het eigen doel dicht te houden en het net van de tegenstander nog een keer te laten bewegen. Het bleef spannend tot in de laatste secondes, maar de wedstrijd eindigde in een gelijkspel. Beide teams wisten één keer te scoren en staken hierdoor één punt in hun zak.

Volgende week vrijdag 6 september spelen de Blauwwitten nog een keer uit. Dan reizen we naar Doetinchem voor een wedstrijd tegen De Graafschap. Ben jij erbij om punten mee terug naar Eindhoven te nemen? Bemachtig hier je tickets!

Vitesse – FC Eindhoven 1-1 (1-0) 27. Alexander Büttner 1-0 (strafschop), 49. Boris van Schuppen 1-1 (strafschop). Scheidsrechter: Ingmar Oostrom. Geel: Mathijs Tielemans, Giovanni van Zwam (Vitesse), Sven Simons (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers: 15097.
Bijzondeheid: Geel voor assistent-trainer Nicky Hofs (Vitesse)

Vitesse: Bramel; Egbring, Van Zwam (90+1. Steffen), Bakker, Büttner; Tsingaras, Thielemans (82. Koller); Yegoian (74. Cornelisse), Jonathans (74. De Regt), Hoogewerf; Visser (74. Gudelj).

FC Eindhoven: Brondeel; Verheij (59. Douglas), Limouri, Seedorf, T. Simons; Van Schuppen, S. Simons, Dorenbosch; Blummel, Huisman (83. El Bouchataoui), Deenen (59. Janga).

Fotografie Pro Shots | Perry van de Leuvert