FCE in blessuretijd onderuit tegen PSV

Sven Blummel en Ozan Kökcü laten FCE aan de Lichtstadtrofee ruiken

In het Philips Stadion streden PSV en FC Eindhoven om de Lichtstadtrofee. Het kleinood bleef uiteindelijk bij de rood-witte kant van Eindhoven, al was FC Eindhoven dichtbij. Het duel werd pas in blessuretijd beslist via een benutte strafschop van Ricardo Pepi, die de 3-2 liet aantekenen. De Blauwwitters scoorden via Sven Blummel en Ozan Kökcu

Het Philips Stadion was gevuld met de Blauwe, Rode en Witte kleuren van de twee stadsploegen FC Eindhoven en PSV, die streden om de Lichtstadtrofee. Een uitverkocht Blauwwit vak kwam FC Eindhoven aanmoedigen, maar de verschillende kleuren waren door heel het stadion gemengd. De sfeer was in het stadion te voelen. Het was een perfecte start voor het oefenduel van het seizoen.

Na het eerste fluitsignaal was al snel de eerste poging voor de Bauwwitten. Boris van Schuppen zag in de tweede minuut een kleine kans en probeerde van afstand de keeper van PSV met een boogbal te passeren, maar de bal miste de richting. Helaas, want dat was anders een pracht goal geweest om de wedstrijd mee te beginnen. in de vijfde minuut moest Jort Borgmans in actie komen om de 0-0 te bewaren. Hirving Lozano kwam richting het doel, maar kreeg de bal niet langs de keeper in de korte hoek.

Het was geen wedstrijd waar je niet weg kon kijken zonder een opbouw of kans te missen. Nog binnen het eerste halfuur ging de bal van Farouq Limouri, die zich goed vrijspeelde, net over, ging het lepe balletje van Fredrik Oppegard net voorbij de tweede paal, was er ondanks dat de Blauwwitten even met één man minder in het veld stonden ook nog een grote kans voor Dyon Dorenbosch en deed Hugo Deenen een poging tot een rebound. Na de verschillende doelpogingen van beide Eindhovense clubs wist de huidige kampioen van de Eredivisie als eerste op voorsprong te komen via Ricardo Pepi. in de 29ste minuut stak Isaac Babadi met een steekpass Hirving Lozano weg, die de bal over Jort Borgmans stifte, waarna Ricardo Pepi met een laatste tikje de bal in het net plaatste.

De Blauwwitten gaven zich niet gewonnen. Zes minuten later kwam FC Eindhoven in de buurt van de goal. Hugo Deenen bracht de bal voor en het lukte Sven Blummel om vanuit een lastige positie de bal voorbij Joel Drommel in het dak van het doel te schieten en stond het met nog tien minuten te spelen voor de rust weer gelijk: 1-1. Vlak voor rust kreeg PSV de kans om weer terug op voorsprong te komen, maar de bal werd naast getikt.

De tweede helft begon rustig. Het spel ging heen en weer, maar bevond zich voornamelijk op het middenveld. In de 57ste minuut kwam FC Eindhoven in het zestienmetergebied. Matteo Dams probeerde te verdedigen, was te laat, tikte Dyon Dorenbosch aan en veroorzaakte zo een penalty. De bal ging op de stip en Ozan Kökcü mocht hem nemen. Joel Drommel zat in de goede hoek, voelde de bal in zijn hand, maar hield de bal van de aanvaller niet tegen. Voor het eerst in de wedstrijd kwamen de FC Eindhovenaren op voorsprong en veranderde het scorebord in een 1-2.

Een voorsprong die helaas niet heel lang stand hield. In de 69ste minuut werd er via de linkerflank opgebouwd en was het opnieuw Ricardo Pepi die het de Blauwwitten lastig maakte. Via een bal die hij langs Jorn Brondeel wist te spelen brengt hij de gelijke stand terug in het Philipsstadion: 2-2.

Met een gelijke stand werd de slotfase van de derby ingegaan. Beide ploegen waren nog steeds gebrand om de trofee binnen te slepen en bleven jagen op een voorsprong. PSV leek drie keer dicht in de buurt te zijn van de benodigde treffer. In korte tijd moest Jorn Brondeel namelijk verschillende keren in actie komen door kansen van Jason van Duiven, Ricardo Pepi en Hirving Lozano.

Na 90 spannende minuten werd er drie minuten extra tijd gegeven. In deze extra minuten werd er een fout gemaakt in de Blauwwitte verdediging tijdens het verdedigen. Justen van Kranthove tikt Jason van Duiven licht aan, waardoor de bal deze keer op de stip werd gelegd in het voordeel van de PSV’ers. Ricardo Pepi benutte de kans en bracht PSV op voorsprong. Dit was ook meteen de laatste kans van de wedstrijd en met een 3-2 op het scorebord werd er door de scheidsrechter afgefloten. De Lichtstadtrofee bleef uiteindelijk nog maar net in handen van de Roodwitten.

PSV – FC Eindhoven 3-2 (1-1) 30. Ricardo Pepi 1-0, 36. Sven Blummel 1-1, 58. Ozan Kökcü 1-2 (strafschop), 70. Ricardo Pepi 2-2, 90+2. Ricardo Pepi 3-2 (strafschop). Scheidsrechter Robin Hensgens. Aantal toeschouwers: 24000.

PSV: Drommel; Merién, Van de Blaak, Dams, Oppegard; Land, Til, Babadi; Lozano, Pepi, Driouech (76. Van Duiven).

FC Eindhoven: Borgmans (46. Brondeel); Persyn (84. Verheij), Limouri (46. Kranthove), Seedorf, Gil y Muiños (46. T. Simons); Van Schuppen (23. Kökcü), S. Simons (79. Garden), Dorenbosch; Blummel (63. El Bouchataoui), Rottier, Deenen (63. Erkelens).

Fotografie: FC Eindhoven Media | Luca Engelbracht