FC Eindhoven wint niet in het nieuwe Kooi Stadion

Blauwwitten verliezen met 2-0 van SC Cambuur

In de elfde wedstrijd in de Keuken Kampioen Divisie stond FC Eindhoven voor de 46ste keer tegenover SC Cambuur, maar deze keer was de eerste keer dat ze elkaar troffen in het nieuwe Kooi Stadion. Na een gelijk opgaande openingsfase bleek SC Cambuur FC Eindhoven te sterk. Na een 1-0 stand in de eerste helft, volgde in de tweede helft al snel de 2-0 uit een hard ingeschoten penalty en keerden de Eindhovenaren met lege handen terug naar het Jan Louwers Stadion.

In een gelijk opgaande openingsfase was de eerste kans voor FC Eindhoven, waarbij Julian Kwaaitaal uiteindelijk kon schieten. Het was even spannend in het zestienmetergebied, maar het leverde uiteindelijk geen doelpunt op. Het was kort hierop Remco Balk die voor SC Cambuur de score wel wist te openen, waardoor de thuisploeg in het eerste kwartier de leiding nam. Nadat Jorn Brondeel een schot moest lossen kopte de Friese nummer 7 de bal eenvoudig in het lege doel.

FC Eindhoven was na de tegentreffer even uit het veld geslagen, maar kreeg in het vervolg van de wedstrijd meer grip en kwam het weer wat beter in het spel. Kansen waren er voor beide ploegen sporadisch, al moest Julian Kwaaitaal een schot van Matthias Nartey met een omhaal van de lijn halen, nadat Jorn Brondeel misgreep.

Zonder te wisselen begon FC Eindhoven aan de tweede helft. Opnieuw was het FC Eindhoven die de verdediging van de tegenstander voor het eerst even deed schrikken. Het was een goede kans die via Daan Huisman bij Boris van Schuppen belandde, die vervolgens naast schoot. Aan de andere kant kwam SC Cambuur aanvallend in het strafschopgebied. In een poging om de bal te verdedigen tikte Farouq Limouri Benjamin Pauwels licht aan, die zich vervolgens makkelijk op de grond liet vallen. Scheidsrechter Alex Bos vond de actie genoeg om de bal op de stip te leggen. Jorn Brondeel kwam net tekort om het harde schot van Michael de Leeuw te redden. De penalty zorgde voor een 2-0 op het scorebord.

De Blauwwitten hadden het zwaar te verduren. De thuisploeg voerde de druk steeds verder op, wat de Eindhovenaren flink op de proef stelde. SC Cambuur drong aan en maakte het onze defensie lastig, waardoor FC Eindhoven zich voornamelijk moest richten op verdedigen. In de slotfase kreeg de ploeg van Maurice Verberne nog kansen op een tegentreffer. Sven Simons had een venijnig schot in petto, dat doelman Thijs Jansen ternauwernood uit zijn doel wist te houden. Invaller Joey Sleegers werd in de laatste minuut door Achraf el Bouchataoui vrij voor goal gezet, maar de aanvaller mikte te hoog.

Zonder nog verdere verandering in de stand werd er op de maandag afgefloten met een 2-0 eindstand. We hoeven niet lang te wachten op het volgende duel, want deze week spelen de Blauwwitten namelijk nog een wedstrijd. Aanstaande vrijdag gaan we opnieuw vechten voor de drie punten, wanneer we op bezoek zijn bij FC Volendam. Ga jij met ons mee? Koop hier je busticket!

SC Cambuur – FC Eindhoven 2-0 (1-0) 11. Remco Balk 1-0, 53. Michael de Leeuw 2-0 (strafschop). Scheidsrechter: Alex Bos. Geel: Michael de Leeuw, Remco Balk (SC Cambuur), Achraf el Bouchataoui, Daan Huisman (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers: 12114.

SC Cambuur: Jansen; Mercera, Van Mullem, Nieling, Poll; Alhaft (66. Afolabi), Diemers (82. Kieftenbeld); Nartey (66. Souren), De Leeuw (71. De Jong), Pauwels; Balk (82. Ottesen).

FC Eindhoven: Brondeel; Verheij (80. Persyn), Limouri, Seedorf, Douglas; Van Schuppen (56. Sleegers), Huisman, Dorenbosch (56. El Bouchataoui); Blummel, Kwaaitaal (56. Rottier), S. Simons (87. Deenen).

Fotografie FC Eindhoven Media | Luca Engelbracht.