FC Eindhoven pakt punt in Leeuwarden

Evan Rottier en Joey Sleegers waren trefzeker bij 2-2 gelijkspel

Met de temperatuur onder het vriespunt begonnen de Blauwwitten op de vrijdagavond aan de competitiewedstrijd bij en tegen SC Cambuur. Na 90 minuten stond er een 2-2 eindstand op het scorebord. De Eindhovense doelpunten werden gescoord door Evan Rottier en de van een blessure teruggekeerde Joey Sleegers.

In het begin van de wedstrijd werden de Blauwwitten snel onder druk gezet door de formatie uit Leeuwarden. De ploeg van Henk de Jong was in de beginfase al een paar keer gevaarlijk via KKD-topscorer Milan Smit, nadat FC Eindhoven op eigen helft balverlies leed. Twee keer kon de FCE-defensie een nodig blok leggen voor de inzetten van de Friese spits.

Sporadisch kwam FC Eindhoven onder de hoge druk uit en werd zo na tien minuten voor het eerst gevaarlijk. Justin Ogenia werd door een slim balletje van Evan Rottier achter de Cambuur-verdediging gezet. De inzet van de vleugelverdediger was lastig voor keeper Yanick van Osch en werd tot hoekschop verwerkt. Uit deze corner schoot Ozan Kökcü de afvallende bal laag en hard op de paal.

Even later kon FC Eindhoven opnieuw gevaar stichten. Na een goede lange bal van gelegenheidsverdediger Dyon Dorenbosch, kwam Evan Rottier alleen door op Yanick van Osch. De FCE-spits kon de inzet met zijn linkerbeen net niet op het doel van de Leeuwardenaren krijgen. Tot twee keer toe waren de Blauwwitten al vroeg dicht bij de voorsprong.

Na een spannend eerste kwartier liet de volgende kans even op zich wachten. De ploeg van Willem Weijs wist via Sven Simons de bal hoog op het veld terug te winnen voor de Blauwwitten. De jonge middenvelder bereikte Jasper Dahlhaus, die een voorzet kon produceren. De voorzet werd door Dyon Dorenbosch bij de tweede paal terug gekopt op FCE-topscorer Evan Rottier. De spits kon, met zijn schot uit de draai, Yannick van Osch van dichtbij verschalken en zijn doelpuntentotaal op vijf zetten. Driemaal is scheepsrecht voor de Blauwwitten, waardoor FC Eindhoven op 0-1 voorsprong kwam na een half uur speeltijd.

Vlak na de openingstreffer kwam Cambuur-back Sekou Sow door de Eindhovense verdediging heen na een lange bal en liet zich vallen na licht contact met Justin Ogenia. Scheidsrechter Martin van de Kerkhof wees vervolgens naar de penaltystip. Spits Milan Smit kon aanleggen voor zijn 6de penaltydoelpunt van het seizoen en zette de stand vanaf de stip naar 1-1.

Tot aan de rust waren er een paar kansrijke hoekschoppen voor SC Cambuur, maar geen enkele van deze konden Jorn Brondeel in gevaar brengen. Zo ging de ploeg van Willem Weijs met een 1-1 tussenstand terug de kleedkamer in.

De Blauwwitten gingen goed van start na de terugkeer uit de kleedkamer. Zo schoot David Garden vanaf de zestienmeter de bal lastig laag in de hoek, maar kon Yanick van Osch net redding brengen. Nog iets later werd Jasper Dahlhaus ook gevaarlijk, alleen werd zijn schot door een Fries’ been geblokt.

Een grotere kans was na ongeveer 60 minuten weggelegd voor de Leeuwardenaren. Remco Balk mocht vanaf de middenlijn vrij doorlopen naar het strafschopgebied. De buitenspeler slingerde de bal panklaar op het hoofd van de Letse spits Robert Uldrikis, maar de aanvaller kon zijn poging niet tussen de palen werken. Diezelfde spits kon nogmaals gevaarlijk worden, alleen dit keer werd zijn kopbal naast het doel gepareerd door FCE-doelman Jorn Brondeel.

Een betere periode van Cambuur verzorgde rond de 70ste minuut een kans voor Michael Breij. De zoveelste voorzet van Cambuur-back Sekou Sow werd bij de tweede paal gegeven. Via spits Uldrikis werd de bal teruggelegd op de inkomende Michael Breij die vanaf de vijfmeterlijn voor zijn zevende doelpunt van het seizoen kon tekenen. FCE kwam na 70 minuten op 2-1 achterstand in Leeuwarden.

Joey Sleegers mocht van Willem Weijs na 77 minuten zijn rentree maken. De aanvaller keerde terug van een hamstringblessure en werd snel hierna gevaarlijk. Evan Rottier werd op randje buitenspel achter de Friese verdediging gezet. Na het omspelen van een Cambuur verdediger, gaf Rottier een strakke lage voorzet bij de eerste paal. Wie anders dan Joey Sleegers kon bij de eerste paal voor Cambuur-keeper Yanick van Osch komen. De aanvaller was acht minuten na zijn rentree verantwoordelijk voor de 2-2. Dit bleek uiteindelijk ook de eindstand van Cambuur-FC Eindhoven. De Blauwwitten konden ditmaal wel een punt uit het hoge noorden terugnemen naar Eindhoven.

Volgende week vrijdag staat er weer een thuiswedstrijd op het programma voor de Blauwwitten. In het Jan Louwers Stadion zal FC Emmen op bezoek komen. De Blauwwitten in eigen huis steunen? Koop dan hier uw kaarten!

SC Cambuur – FC Eindhoven 2-2 (1-1) 30. Evan Rottier 0-1, 35. Milan Smit 1-1 (strafschop), 69. Michael Breij 2-1, 83. Joey Sleegers 2-2. Scheidsrechter: Martin van den Kerkhof. Geel: Remco Balk (SC Cambuur). Aantal toeschouwers: 9625.

SC Cambuur: Van Osch; Tol, Smand, Bergsma (86. Van Mullem), Sylla; De Jong, Breij, Van Kaam; Balk (90. Kooistra), Uldrikis, Smit.
FC Eindhoven: Brondeel; Ogenia, Dorenbosch, Limouri, Wouters, Dahlhaus; Van Doorm, Simons; Rottier (90+3. Rego), Garden (77. Sleegers), Kökcü.

Fotografie FC Eindhoven Media | Johan Manders