FC Eindhoven naar tweede ronde TOTO KNVB Beker

TOP Oss wordt met 0-1 verslagen na benutte penalty van Mawouna Amevor

Op de dag van storm Ciarán opende FC Eindhoven in Oss om 20.00 het avontuur in de TOTO KNVB Beker. Na een rustige eerste helft kon Mawouna Amevor na een uur vanaf de penaltystip de score voor FCE openen. Deze door Simons versierde penalty was ook de enige goal van de wedstrijd. Door deze 0-1 overwinning van FC Eindhoven tegen TOP Oss is de volgende bekerronde een feit.

De Blauwwitten begonnen voorzichtig aan de wedstrijd, maar controleerde vanaf het duel in de openingsfase. Tegenstander TOP Oss werd al vroeg in de wedstrijd terug richting hun keepersgebied gedrukt. Toch kreeg de thuisploeg de eerste kans van de wedstrijd. Na acht minuten kwam Amine Rehmi, vanuit een counter, het strafschopgebied binnen, maar zijn geplaatste schot werd gered door de Jort Borgmans, die vandag als doelman mocht starten.

Kort daarna was het Ozan Kökcü die vrij door kon stormen na een diepe bal van Sven van Doorm. Vanuit de stuit was hij doelman Mike Havekotte net te vlug af, maar helaas knalde zijn lobje tegen de lat. Na deze kansen hadden beide teams wat van zich laten horen en kreeg FC Eindhoven weer grip op de wedstrijd.

Echter was het wederom TOP Oss met de volgende kans in de wedstrijd. Via oud-FCE speler Enrico Hernández kon Ilounga Pata van de rand van het zestienmetergebied uithalen. Zijn schot knalde tegen de lat. Daaropvolgend was het weer FC Eindhoven met een aanval. Van Doorm gaf de bal voor op Simons, maar ook Simons kopte rakelings over. Deze enkele kansjes waren wel het beeld van een afwachtende eerste helft aan beide kanten.

Enkele minuten voor rust zette Oss wel weer wat aan. Via verschillende voorzetten probeerden ze de goal van Jort Borgmans te bereiken, maar tot gevaarlijke kansen leidde dit niet. In de extra tijd van de eerste helft kwam Ozan Kökcü ook nog eens dichtbij met een vrije trap van de rand van het keepersgebied. Zijn schot belandde in de handen van Mike Havekotte. Zo ging de wedstrijd met een 0-0 stand de rust in.

In de tweede helft kwam FC Eindhoven wel direct scherp uit de startblokken. In de eerste minuten kon al goed druk worden gezet en leek het spel een stuk scherper dan in de eerste helft. Binnen vijf minuten kon Evan Rottier, na een combinatie met Justin Ogenia, aan de linkerkant opstomen, maar de voorzet belandde maar net in de handen van de keeper van TOP Oss. Kort daarna was het Ogenia zelf die met een schot van zo’n twintig meter net naast schoot. FCE werd snel steeds gevaarlijker.

Vervolgens was het invaller August Priske die diep werd gestuurd en de bal breed legde op Evan Rottier. De aanvaller gaf de bal vervolgens terug aan Sven Simons, maar zijn schot werd gekraakt. De corner die hierop volgde leverde jammer genoeg geen grote kans op. In de minuten die daarop volgden, kwamen de Blauwwitten beetje bij beetje dichterbij de openingstreffer.

Na een korte periode waarin TOP Oss wat meer grip op de wedstrijd leek te krijgen, was FC Eindhoven na een uur weer aan zet. Er werd wederom goed rondgespeeld rond het keepersgebied van de tegenstander. Uiteindelijk was het Sven Simons die naar de grond werd gehaald door Giovanni Troupée en zo een penalty verzilverde. Mawouna Amevor legde aan voor deze penalty en schoot gecontroleerd raak: Na een uur voetballen was het 0-1!

TOP Oss had wel een antwoordje op de openingstreffer, maar er werden voor nog geen grote kansen gecreëerd door de ploeg van trainer Ruud Brood. Enkele minuten later leek TOP Oss wel de gelijkmaker te kunnen gaan maken. Een gevaarlijke voorzet werd verdedigd door Dyon Dorenbosch en vanuit de rebound werd van de rand van de zestien over de goal van Jort Borgmans geschoten.

Het laatste kwartier van de wedstrijd begon wat meer op de eerste helft te lijken. Verdere kansen, op een ongevaarlijk schot van TOP Oss na, bleven uit en ook zo ging de wedstrijd richting het einde. Na 85 minuten werd Jort Borgmans nog tegen het hoofd geraakt en de doelman moest helaas gewisseld worden. Jorn Brondeel keepte dus de wedstrijd uit. In de maar liefst zeven minuten blessuretijd kwam TOP Oss er niet aan toe om verlenging af te dwingen. Zelfs diep in de eerder genoemde blessuretijd, waarbij keeper Mike Havekotte mee was voor een corner, kwam de tegenstander niet tot scoren. De eindstand bleef 0-1, waardoor FC Eindhoven zaterdag voorbij zal komen in de loting om de volgende ronde van de TOTO KNVB Beker!

Maandag komen de Blauwwitten alweer in actie in de Keuken Kampioen Divisie, ditmaal aan de Aalsterweg tegen Roda JC. Wil jij hier ook bij zijn en onze jongens naar nog een overwinning schreeuwen? Haal dan hier je tickets!

TOP Oss – FC Eindhoven 0-1 (0-0) 61. Mawouna Amevor 0-1 (strafschop). Scheidsrechter: Clay Ruperti. Geel: Ilounga Pata, Sven Zitman (TOP Oss).

TOP Oss: Havekotte; Troupée (79. Cox), Van Eijma, Lambrix, Mulder (87. Shahaj); Pata (66. Van Peer), Allemeersch, Zitman; Rehmi, Ladan (79. Doumtsios), Hernández (66. Van Leeuwen).

FC Eindhoven: Borgmans (090. Brondeel); Persyn (29. Priske), Amevor, Limouri, Seedorf, Ogenia; Dorenbosch, Van Doorm, Simons (90. Van Rosmalen); Rottier, Kökcü (90+6. Garden).

Fotografie FC Eindhoven Media | Johan Manders