FC Eindhoven lijdt het eerste verlies van het seizoen

In een goed gevuld Jan Louwers Stadion nam FC Eindhoven het op tegen Jong Ajax . Het speciale voorprogramma had er voor gezorgd dat de supporters al vroeg hun weg naar het Jan Louwers Stadion hadden gevonden. Het zonnetje gaf nog extra pluspunten, waardoor de sfeer er voor het start signaal al goed in zat. De kers op de taart bleef achterwege na een 0-3 nederlaag.

Het eerste schot op doel kwam in de eerste minuut van onze Blauwwitten, maar al snel volgde er veel druk van Jong Ajax. Er kwamen een paar kansen, maar die wisten de binnenkant van het doel niet te bereiken. Totdat de bal in de zevende minuut voor Jong Ajax op de stip werd gelegd. Na een ongelukkige redding van Jorn Brondeel ten opzicht van Jaydon Banel floot scheidsrechter Jannick van der Laan voor een penalty. Brondeel kreeg nog een hand aan de inzet van Julian Rijkhoff, maar moest kapituleren: 0-1. Zo kwam de uitploeg vroeg in de wedstrijd op voorsprong.

Na twintig minuten gespeeld te hebben leek de aansluitingstreffer gemaakt te zijn. Het net trilde en een deel van de tribune begon te juichen. Helaas was het schot van Hugo Deenen via een verdediger in het zijnet beland en ging de wedstrijd door met een ongewijzigde score.

Maar hier bleef het niet bij. De wil om te scoren was te voelen. Er volgden nog twee kansen. Eerst een schot van Sven Simons en enkele minuten kon Daan Huisman, die een voorzet van Tibo Persyn kreeg, de bal net niet binnen tikken.

Het is een eerste helft waarin veel werd gezocht, gespeeld en gecreëerd, maar tot zo ver nog niet gescoord. Met een 0-1 achterstand gingen de Eindhovenaren de rust in.

Ook in de tweede helft was het FC Eindhoven die de eerste kans op doel kreeg. Met de nodige moeite hield Charley Setford het schot van Boris van Schuppen tegen. Verder bleef het tot de 65ste minuut redelijk rustig in beide strafschopgebieden. Hier kwam verandering in toen Julian Rijkhoff kon profiteren van een foutje van Collin Seedorf, Jorn Brondeel behendig omspeelde en de voorsprong van de Amsterdammers vergrootte naar 0-2.

De thuisploeg probeerde nog terug te komen en kreeg kansen van invaller Julian Kwaaitaal en Daan Huisman, maar beide inzetten werden niet optimaal benut. Aan de kant van Jong Ajax wisten ze het balverlies van onze mannen af te straffen. In de 80ste minuut schoot Jan Fabreski, na een solo vanaf eigen helft, de bal onhoudbaar binnen en maakte hiermee de 0-3.

In de slotfase van de wedstrijd kreeg kersverse Blauwwitter Rangelo Janga nog een grote kans om de bal toch nog één keer in het net van de tegenstander te krijgen. Helaas werd deze uiteindelijk goed verdedigd door doelman Charlie Setford.

Het fluitsignaal maakte een einde aan de wedstrijd, waarin FC Eindhoven haar eerste verlies van het seizoen moest incasseren. Met naderende donkere wolken liep het Jan Louwers Stadion langzaam leeg.

De eerstvolgende thuiswedstrijd laat nog even op zicht wachten, want de volgende twee speelrondes reist FC Eindhoven af naar een ander stadion. Eerst staan we vrijdag 30 augustus om 20:00 uur oog in oog met Vitesse in Stadion Gelredome. De week daarop gaan we vrijdag 6 september op bezoek in Doetinchem voor een wedstrijd tegen De Graafschap. Reis jij met ons mee? Koop hier je tickets.

FC Eindhoven – Jong Ajax 0-3 (0-1) 8. Julian Rijkhoff 0-1 (strafschop), 66. Julian Rijkhoff 0-2, 80. Jan Faberski 0-3. Scheidsrechter: Jannick van der Laan. Geel: Tyrese Simons (FC Eindhoven), Lucas Jetten, Rico Speksneijder (Jong Ajax) . Aantal toeschouwers: 3740.

FC Eindhoven: Brondeel; Persyn (33. Verheij), Limouri, Seedorf, T. Simons (78. Janga ); Van Schuppen, S. Simons, Dorenbosch (66. Garden); Blummel, Huisman, Deenen (66. Kwaaitaal).

Jong Ajax: Setford; Alders, Verschuren, Bouwman, Jetten (56. Ugwu); Brandes, Speksnijder (56. Chahid), Mokio (56. Vink); Banel (70. Wolff), Rijkhoff, Konadu (56. Faberski).

Fotografie FC Eindhoven Media | Luca Engelbracht.