FC Eindhoven breekt ban van gelijkspellen en wint in Maastricht

Blauwwitten houden ‘de 0’ in Limburg

Maandagavond reisden de Blauwwitten af naar het Limburgse Maastricht voor duel tegen MVV. De vorige vier duels van de Eindhovenaren waren geëindigd in een gelijkspel, zodoende ging de ploeg van Willem Weijs op zoek naar een overwinning in Maastricht. Deze werd ook gevonden. Na een vroege rode kaart voor MVV-keeper Romain Matthys kon FCE in de tweede helft de wedstrijd over de streep trekken. David Garden kon aanleggen voor zijn eerste officiële goal voor de Blauwwitten en tekende zo voor de 0-1. Uiteindelijk bleek dit doelpunt ook voor de eindstand te zorgen.

De wedstrijd ging van start met veel balbezit voor de Blauwwitten, waarin langzaam op zoek gegaan werd naar een opening in de Maastrichtse verdediging. Na een periode met weinig kansen, kwam na twaalf minuten een snelle trap van Jorn Brondeel die Collin Seedorf plotseling achter dezelfde defensie kon zetten. De vleugelverdediger kwam ver buiten Maastrichts doelgebied Romain Matthys tegen en werd vervolgens naar de grond gehaald door de MVV-keeper. Het antwoord van scheidsrechter Nick Smit was de rode prent. Na een klein kwartier kwam MVV met tien man te staan.

Met één man meer kreeg FC Eindhoven in het begin nog niet veel kansen gecreëerd. Een afstandsschot van Farouq Limouri belandde na een periode van veel balbezit recht in de handen van de invallende doelman Thijs Lambrix.

Ondanks het ondertal wist MVV verrassend vaak op Eindhovense helft te komen. De Maastrichtenaren kregen een goed aantal corners mee en konden via Koen Kostons nog een schot produceren. De Maastrichtse topscorer haalde uit vanaf de zestienmeter, maar Jorn Brondeel kon met een redding zijn doel voorlopig schoon houden. Even later moest Brondeel weer tot een redding komen. Uit een corner kon Özgür Aktas een bal vrij inkoppen. Gelukkig voor de Blauwwitten kon de Belgische doelverdediger nogmaals een save verrichten.

De Blauwwitten kwamen veel op de helft van de ‘Sterrendragers’, maar van veel kansen was geen sprake. Lange periodes van balbezit eindigden vaak in een misgaande voorzet of leidden tot een counter van MVV. Een uitzondering op de regel kwam in de 45ste minuut. Collin Seedorf kwam door op de rechterflank en gaf een halfhoge voorzet. De kleine Ozan Kökcü kon met een zweefduik de bal knap richting doel koppen. Spijtig genoeg ging de bal nipt langs het Maastrichtse net. Uiteindelijk bleef de stand 0-0 tot aan het rustsignaal.

De tweede helft begon met een vrij identiek spelbeeld van de eerste helft. Na lang FCE-balbezit, kwam MVV met een counter eruit. De bal viel uiteindelijk bij middenvelder Bryan Smeets die vanaf de penaltystip zijn inzet op de paal getikt zag worden. Jorn Brondeel kon met een katachtige redding de brilstand op het scorebord houden.

FC Eindhoven legde rond de 70ste minuut dan eindelijk aan voor zijn eerste grote kans van de tweede helft. De ingevallen Evan Rottier brak door de MVV-defensie. De aanvaller kon de bal goed terugleggen op mede-invaller Sven Simons. Deze loste een laag en hard schot op Thijs Lambrix. De MVV-keeper kon de bal niet klemmen en zorgde er zodoende voor dat de bal voor FCE-spits David Garden kwam. De jonge aanvaller kon vrij aanleggen voor zijn eerste officiële treffer voor de Blauwwitten. Hij schoot FCE van dichtbij naar een 0-1 voorsprong.

FC Eindhoven kreeg na de 0-1 steeds meer kansen. Een recreatie van de openingstreffer vond bijna plaats. Sven Simons kon vanaf dezelfde plek aanleggen voor een laag en hard schot, ditmaal kon Thijs Lambrix de bal wel tot een hoekschop verwerken. Vlak hierna kwam Evan Rottier ook tot een mogelijkheid, alleen werd de debuterende Lambrix hiermee minder op de proef gesteld.

Na een snelle uitbraak was Ozan Kökcü de volgende die gevaarlijk kon worden. In combinatie met David Garden kon de Azerbeidzjaan een schot lossen op de rand van de 5-meter. De inzet van de middenvelder ging alleen recht op de doelverdediger af.

De 0-1 van David Garden bleek genoeg voor de overwinning van de Blauwwitten. FC Eindhoven wist met één man meer de uitwedstrijd te winnen. Voor het eerst sinds 2016 won FC Eindhoven een wedstrijd in De Geusselt. Hiermee doorbrak de ploeg van Willem Weijs ook de gelijkspellenreeks van vier wedstrijden en schoot het zich naar de vierde plek op de ranglijst. Aanstaande vrijdag staat er weer een uitwedstrijd op het programma voor de Blauwwitten. Ditmaal reist FC Eindhoven af naar Den Bosch voor een Brabantse kraker. Meereizen met de Blauwwitten? Haal dan hier je kaarten voor vrijdag!

MVV Maastricht – FC Eindhoven 0-0 (0-1). 69. David Garden 0-1. Scheidsrechter: Nick Smit. Rood: 12. Romain Matthys (MVV Maastricht). Geel: Koen Kostons, Nabil el Basri (MVV Maastricht), Sven van Doorm (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers: 4609.

MVV Maastricht: Matthys; Labylle, Aktas, Nieling, Zeegers (86. Sy); Smeets (86. Tasci), Souren, Kleinen (86. El Basri); Remans (74. Livramento), Kostons, Buifrahi (14. Lambrix).

FC Eindhoven: Brondeel; Seedorf (70. Sas), Amevor, Limouri, Wouters, Ogenia (46. Simons); Van Doorm, Dorenbosch, Kökcü; Garden (87. Van Rosmalen), Priske (60. Rottier).

Fotografie: FC Eindhoven Media | Johan Manders