Eerste play-off wedstrijd een prooi voor FCE

FC Eindhoven verslaat Almere City FC in eigen huis

FC Eindhoven heeft de eerste wedstrijd in de Keuken Kampioen Play-Offs weten te winnen van Almere City FC. De wedstrijd was lang in evenwicht, maar een treffer van Dyon Dorenbosch in de 75e minuut zorgde voor de overwinning van de Eindhovenaren. Hierdoor reizen de Blauwwitten vrijdag met een voorsprong af naar Almere.

FC Eindhoven verscheen voor de eerste wedstrijd van de Keuken Kampioen Play-Offs met enkele wijzigingen aan de aftrap ten opzichte van het gelijkspel van afgelopen vrijdag. Rob Penders gaf tegen Jong PSV meerdere spelers rust met het oog op de wedstrijd van vandaag. Sterkhouders Jasper Dahlhaus, Tibo Persyn en Dyon Dorenbosch kwamen afgelopen vrijdag niet in actie, maar maakten tegen Almere City FC zoals gewoonlijk weer deel uit van de startopstelling. Dit zorgde ervoor dat Rodrigo Rego, Justin Ogenia en Pjotr Kestens plaatsnamen op de bank. Jarno Janssen verscheen net zoals afgelopen vrijdag aan de aftrap als centrale verdediger, Dyon Dorenbosch speelde daardoor centraal op het middenveld.

De Blauwwitten begonnen sterk aan de wedstrijd en losten binnen de eerste vijf minuten van de wedstrijd twee schoten op het doel van Nordin Bakker. De doelman van Almere City FC was echter scherp en hield zijn doel schoon. Na de sterke openingsminuten werd het spelbeeld gelijker, maar in deze periode waren beide ploegen niet in staat om echte kansen te creëren. De wedstrijd kende mede door scheidsrechter Jannick van der Laan, die heel vaak het spel stillegde, geen hoog tempo. Hierdoor waren beide ploegen niet in staat elkaar te verrassen en daardoor gevaarlijk te worden.

Na ruim een half uur voetballen moest Alex Pastoor al noodgedwongen ingrijpen. De trainer van de Almeerders haalde aanvoerder Damian van Bruggen eraf en verving hem door Joey Jacobs. De aanvoerder van de Flevolanders moest het veld met een ogenschijnlijke lichte blessure verlaten.

Vlak voor de rust werden de Blauwwitten dan eindelijk weer gevaarlijk. Eerst was het Brain de Keersmaecker die van grote afstand besloot om een afvallende bal keihard op doel te schieten. De bal vloog naar de hoek toe, maar doelman Nordin Bakker hield de bal uit zijn doel. Enkele momenten later werd Jasper Dahlhaus met een lange bal in het zestienmetergebied gevonden. De linker wingback probeerde in één keer de bal op doel te krijgen, maar schoot de bal over. Hierdoor zochten beide ploegen met een 0-0 stand op het scorebord de kleedkamers op.

Vlak na de rust kreeg de ploeg van Rob Penders een flinke tegenslag te verwerken. Doelman Nigel Bertrams dook op de bal, maar werd in het duel geraakt door aanvaller Rajiv van la Parra. De tik bleek zo hard te zijn aangekomen dat de doelman van de Blauwwitten de wedstrijd niet kon hervatten. Jort Borgman werd zijn vervanger.

Nigel Bertrams moet de strijd staken

Na ruim een uur spelen leek de ploeg van Alex Pastoor op voorsprong te komen. Na een goed uitgespeelde aanval gaf Jochem Ritmeester van de Kamp de bal strak voor. De middenvelder vond met zijn pass op een kleine vijf meter van het doel een vrijstaande teamgenoot. De bal werd van dichtbij hard op doel geschoten, maar Jort Borgmans hield de bal met een prachtige redding uit het doel. Met deze uitstekende ingreep pakte de reserve doelman een hoofdrol en zorgde hij er persoonlijk voor dat de Blauwwitten niet op achterstand kwamen.

Een kwartier voor tijd was daar dan toch de openingstreffer van de wedstrijd. Na een afgeslagen vrije trap gaf Collin Seedorf een briljante steekpass op invaller Evan Rottier. De aanvaller gaf vanaf de achterlijn een haarfijne voorzet op Dyon Dorenbosch. De jonge middenvelder van FCE kopte de bal keurig de hoek in en zette de Blauwwitten op een 1-0 voorsprong.

In de laatste fase van de wedstrijd drong Almere City FC meer aan, maar was FCE dreigender. Via invaller Lamine Diaby-Fadiga waren de Blauwwitten in de laatste minuut nog dicht bij een doelpunt. De Noud van Melis-tribune telde de bal al, maar de Fransman schoot de vrije trap net in het zijnet. Gescoord werd er niet meer, waardoor FC Eindhoven een belangrijke eerste stap zet in het tweeluik met Almere City FC.

Komende vrijdag gaat FCE de voorsprong verdedigen in de returnwedstrijd in het Yanmar Stadion. De tweede wedstrijd van de eerste ronde van de Keuken Kampioen Play-Offs wordt om 20:00 uur afgetrapt. Wil je mee naar Almere? De bustickets zijn verkrijgbaar op fc-eindhoven.nl/tickets.

FC Eindhoven – Almere City FC 1-0 (0-0) 76. Dyon Dorenbosch 1-0. Scheidsrechter: Jannick van der Laan. Geel: Brian De Keersmacker, Jasper Dahlhaus (FC Eindhoven), Alvaro Peña (Almere City FC. Aantal toeschouwers: 3518.

FC Eindhoven: Bertrams (51. Borgmans); Persyn, Seedorf, Amevor, Janssen, Dahlhaus (80. Rego); Van Doorm (70. Kestens), De Keersmaecker, D. Dorenbosch; Brym (80. Diaby-Fadiga), Bannis (70. Rottier).

Almere City FC: Bakker; Akujobi, Barbet, Van Bruggen (33. Jacobs), Royo; Peña (77. Post), Pascu (77. Alhaft), Smeets; Resink (57. Ritmeester van de Kamp), Duivestijn, Limbombe (46. Van la Parra).

Fotografie FC Eindhoven Media | Johan Manders