De Blauwwitten gaan op bezoek in het Hoge Noorden

Na de teleurstellende 0-3 nederlaag tegen FC Emmen, waarin alle treffers op naam kwamen van Kelian Nsona, richten we ons nu al weer voor op de volgende wedstrijd. Met maar twee dagen zonder Blauwwit voetbal trekken we aanstaande maandag naar Leeuwarden, waar SC Cambuur de tegenstander is in het iconische Kooi Stadion. Om 20.00 uur wordt er afgetrapt en FC Eindhoven zal er alles aan doen om zich te herpakken en met drie punten terug te keren naar het mooie zuiden.

SC Cambuur lijkt op papier een lastige tegenstander. De Leeuwarders zijn ongeslagen in de laatste zes competitieduels met FC Eindhoven (W4, G2) en scoorden daarin gemiddeld drie keer per wedstrijd. Dat betekent dat onze defensie maandag op scherp moet staan. Maar Cambuur kent dit seizoen ook zijn zwakke plekken. De ploeg wacht namelijk al acht thuiswedstrijden op een overwinning (G3, V5), een negatieve reeks die we graag willen verlengen. De laatste keer dat de Friezen zo lang niet thuis wonnen, dateert van 1985-1986. Het biedt FC Eindhoven kansen om het tij te keren en de punten mee naar huis te nemen.

Onze uitwedstrijden geven vertrouwen. FC Eindhoven won de laatste twee duels op vreemde bodem, en beide keren maakten we minimaal drie goals. Als we dat kunstje maandag kunnen herhalen, evenaren we een prestatie uit 2013, en de laatste keer dat we drie uitwedstrijden op rij wonnen én minstens drie keer scoorden, was in het seizoen 2009-2010.

Bij SC Cambuur moeten we vooral letten op Benjamin Pauwels. Hij weet dit seizoen keer op keer overtredingen mee te krijgen in het aanvallende derde van het veld (9 keer, waaronder twee penalty’s). Alleen Jan Faberski kreeg er meer. Het zal dus zaak zijn om hem zo min mogelijk ruimte te geven en niet in zijn valkuilen te trappen.

Aan de andere kant van het veld kunnen we vertrouwen op de aanvallende kracht van Sven Blummel. Onze aanvaller gaf dit seizoen al vier assists buitenshuis, een prestatie die alleen Bilal Ould-Chikh evenaarde. Bovendien vielen de laatste elf goals van FC Eindhoven allemaal in uitduels. Als het maandag weer lukt om voorin scherp te zijn, kunnen we SC Cambuur serieus in de problemen brengen.

Het word een wedstrijd waarin de Blauwwitten zullen strijden voor eerherstel. FC Eindhoven is vastberaden om de teleurstelling van de vorige speelronde achter zich te laten en opnieuw punten mee terug te nemen.

Sta jij achter ons in Leeuwarden? Samen gaan we voor de drie punten! Er zijn nog een aantal plaatsen in de bus, dus bemachtig nu nog hier je plekje! VOL=VOL. Tot maandag!