Cruciaal duel voor FCE in Maastricht

Voorbeschouwing MVV Maastricht – FC Eindhoven

Het slot van de competitie komt steeds dichterbij en dus worden de wedstrijden met de week belangrijker. Vrijdagavond gaat de ploeg van Rob Penders op bezoek bij MVV Maastricht. Het duel in Maastricht is een belangrijke in de strijd om de play-offs.

De interlandperiode is ten einde en dat betekend dat de Keuken Kampioen Divisie weer los brandt. Voor FC Eindhoven stond er in de interlandperiode geen wedstrijd op het programma. Precies twee weken geleden trof FC Eindhoven Jong AZ in Wijdewormer. Ondanks een aantal goede kansen wist FCE maar niet het net te vinden. Jong AZ deed dat bij een van de eerste kansen wel. Hierdoor leek FC Eindhoven een dure nederlaag te gaan lijden, maar Jasper Dahlhaus wist met een rake vrije trap een punt te redden voor de Blauwwitten.

Voor MVV Maastricht ging de competitie gewoon door tijdens de interlandperiode. De Maastrichtenaren gingen op bezoek bij nummer vijf Willem II. Elton Kabangu opende in de eerste helft de score voor de Tilburgers. In het verloop van de wedstrijd kreeg MVV verschillende kansen om een punt te pakken, maar de ploeg van Maurice Verberne verzuimde het om te scoren. In de extra tijd kregen de Sterrendragers vervolgens de deksel op de neus; 2-0.

Maatschappelijke Voetbal Vereniging Maastricht is momenteel dé verrassing van de Keuken Kampioen Divisie. Sinds de Maastrichtenaren in 2000 degradeerde uit de Eredivisie, kende MVV veel tegenslag. In 2016/2017 was daar wel ineens dé kans om eindelijk terug te keren naar het hoogste niveau. In de finale van de play-offs moest dé Limburgse Derby bepalen wie in de Eredivisie mocht gaan acteren. Roda JC Kerkrade bleek uiteindelijk net te sterk en versloeg MVV Maastricht met het minste verschil. Sindsdien speelt MVV eigenlijk amper nog een rol van betekenis en nam het chagerijn toe in de hoofdstad van Limburg. Tot dit seizoen er een nieuwe start werd gemaakt onder Maurice Verberne.

Onder leiding van de voormalig assistent-trainer van FCE klom MVV Maastricht uit het dal en vecht het voor het eerst in ruim vijf jaar weer mee om play-off plekken. Lange tijd konden de Sterrendragers goed volgen met titelkandidaten PEC Zwolle en Heracles Almelo, echter sinds de jaarwisseling loopt het een stuk stroever bij de Maastrichtenaren. In 2023 behaalde MVV pas 11 punten en zakte het weg van de derde plek naar de zevende plek. Met 47 punten staat de ploeg uit Maastricht nog wel op een plaats die aan het einde van de rit recht geeft op deelname tot de play-offs, maar de marge is dun. NAC Breda, Telstar en Roda JC Kerkrade staan binnen drie punten van de Maastrichtenaren en azen op de play-offs. FCE staat momenteel maar drie punten voor op MVV en dus kan dit duel als cruciaal worden gezien.

Monsterzege

Eerder dit seizoen had FC Eindhoven geen kind aan MVV Maastricht. In het eigen Jan Louwers Stadion speelde FCE de Maastrichtenaren helemaal zoek. Voor rust had Naoufal Bannis de stand al naar 2-0 gebracht, waarna FCE na de thee pas echt begon te draaien. Mawouna Amevor, Ozan Kökcü & Evan Rottier zorgde voor de 5-0 eindstand.

Historisch gezien is MVV-uit voor FCE altijd een lastige wedstrijd. 34 keer eerder stonden beide ploegen tegenover elkaar in Maastricht, waarvan de Blauwwitten er slechts zes wisten de winnen. Voor de laatste overwinning moeten we ook zeven jaar terug. In januari 2016 was een dubbelslag van Anil Koc genoeg om de drie punten mee naar Eindhoven te nemen; 0-2. Dat was toen de derde overwinning op rij, want de twee seizoenen daarvoor wist FCE ook steeds te winnen bij MVV; 0-4 & 1-2. Sindsdien kreeg FC Eindhoven het niet meer voor elkaar om te winnen in De Geusselt. In eigen huis is dit patroon overigens precies andersom. In 37 wedstrijden in het Jan Louwers Stadion won FCE er maar liefst 22.

Dit seizoen heeft Maurice Verberne stadion De Geusselt weer tot een ouderwetse vesting verheven. Van de 44 punten behaalde MVV er 33 in eigen huis. Clubs als NAC Breda, ADO Den Haag, Willem II en PEC Zwolle vonden al hun waterloo in Maastricht. Pas op 13 februari van dit jaar was het Heracles Almelo die als eerste de code van De Geusselt wist te kraken; 0-2. Het was voor de Maastrichtenaren de eerste nederlaag in eigen huis van dit seizoen. Begin deze maand wist VVV-Venlo ook MVV nog te verslaan in eigen huis.

Steun FCE in Maastricht!

Voor beide clubs staat er dus wel wat op het spel. Al ruim 140 Blauwwitters reizen mee naar het zuidelijkste puntje van Limburg. Zowel de bustickets als de autotickets zijn te vinden op fc-eindhoven.nl/tickets. Voor seizoenkaarthouders is de ‘Limburgse Trio’ actie ook nog geldig. Voor €55,- steun je FCE in Maastricht, Venlo en Kerkrade. De combitickets zijn hier te koop!