Blauwwitten verliezen nipt van NAC Breda

Vijfde oefenwedstrijd gaat met 1-0 verloren

FC Eindhoven heeft in Sint Willebrord met miniem verschil verloren van NAC Breda. Op Sportpark De Gagelrijzen werd het 1-0 door een laat doelpunt van Odysseus Velanas.

Voor het vijfde duel kon trainer Rob Penders weer een beroep doen op Maarten Peijnenburg, die tegen Jong PSV geblesseerd uitviel. Lamine Diaby-Fadiga, Pjotr Kestens, Yassine Azzagari en Tibo Persyn ontbraken.

Het publiek moest lang wachten voor het kansen te zien kreeg. Buiten een schot van Charles Jesaja Herrmann, dat hoog over ging, duurde het tot de 35e minuut voordat beide teams zich meer aan de andere kant meldden.
Boris van Schuppen kon uithalen, maar zag zijn schot via een Eindhovens been over gaan. aan de andere kant ontdeed zich knap van Tijs Velthuis. Voordat de jonge aanvaller uit kon halen repareerde Anselmo Garcia Mac Nulty met een knappe, maar gewaagde sliding.

Vlak voor rust strafte Jordy Huybers bijna geklungel in de NAC-defensie af en schoot Naoufal Bannis de rebound tegen doelman Roy Kortsmit op.
Oud-FC Eindhoven-speler Kaj de Rooij, getooid met de aanvoerdersband, dacht de 1-0 te scoren, maar Maarten Peijnenburg gooide zich in de baan van het schot.

Na rust kreeg Naoufal Bannis de kans op 0-1, maar Roy Kortsmit bracht redding. Ezechiel Banzuzi kwam een paar minuten daarna oog-in-oog met Nigel Bertrams. De FCE-goalie bleef koel en pakt de schuiver klemvast.

Na het grote wisselen, alleen Nigel Bertrams maakte de 90 minuten vol, kregen Mitchel van Rosmalen en Evan Rottier kansen op een openingstreffer. In beide gevallen ging Roy Kortsmit gestrekt en voorkwam een doelpunt.

Het duel leek op een 0-0 af te stevenen, maar acht minuten voor tijd gaf Jarno Janssen een foute pass, die door Odysseus Velanas kon worden opgepikt en doeltreffend worden afgerond: 1-0.
Vlak daarna kreeg de in Griekenland geboren Nederlander de bal opnieuw in de voeten geworden, maar schoot ditmaal naast.

Volgende week zaterdag sluit FC Eindhoven de oefencampagne af met een wedstrijd tegen Beerschot VA. Het duel wordt gespeeld in het Olympisch Stadion van Antwerpen, aanvang 16.00 uur.

NAC Breda – FC Eindhoven 1-0 (0-0) 82. Odysseus Velanas 1-0. Scheidsrechter: Stijn van Zuilichem.

NAC Breda: Kortsmit; Rutten (60. Ligeon), García MacNulty, Velthuis, Di Michele Sanchez; Van Schuppen, Plat, Banzuzi; De Rooij (60. Kotzebue), Herrmann (60. Kosiah), Velanas.
FC Eindhoven: Bertrams; Seedorf (72. Van den Bos), Amevor (72. Oostenbrink), Peijnenburg (55. Janssen), Rego (63. Bogaers), Dahlhaus (63. Ogenia); Van Doorm (72. D. Dorenbosch), De Keersmaecker (72. Faber); Enopka (72. Van Rosmalen), Bannis (55. Rottier), Huybers (55. Sanoh).

Fotografie: Johan Manders