Blauwwitten buigen met tien man het hoofd in Groningen

FC Eindhoven verliest in de slotfase met 2-1

In een ijskoud Groningen trapte FC Eindhoven af voor de verste uitwedstrijd van het lopende KKD-seizoen. In de Euroborg verloren de Blauwwitten met 2-1. Mawouna Amevor kreeg na een uur spelen de een rode kaart van scheidsrechter Erwin Blank.

Het team van Willem Weijs droeg rouwbanden vanwege het overlijden van Wim van der Leegte en Rita Jansen.

De wedstrijd begon met veel balbezit voor de thuisploeg, maar dat leidde in het eerste kwartier niet tot kansen. Daarna probeerde Jorg Schreuders het met een schuiver, maar keerde Jorn Brondeel de bal. Uit de hoekschop die daarop volgde was het wel raak voor FC Groningen. Een mooi uitgespeelde aanval werd door Radinio Balker afgewerkt. De Blauwwitten verschenen direct aan de andere kant waar Ozan Kökcü doelman Hidde Jurjus van grote afstand bijna verschalkte.

Aan het einde van de eerste helft kwamen de Blauwwitten terug in de wedstrijd. Een afvallende bal belandde voor de voeten van Jasper Dahlhaus, die geen seconde twijfelde en op doel schoot van een meter of twintig. Het schot werd van richting veranderd door Radinio Balker, waardoor Hidde Jurjus kansloos was: 1-1! Voor FC Eindhoven was dit het eerste doelpunt ooit in Groningen.

Na rust veranderde het spelbeeld niet, de Blauwwitten boden goed partij in De Euroborg. In de zestigste minuut moest de ploeg van Willem Weijs verder met tien man. Aanvoerder Mawouna Amevor maakte een lichte overtreding op Romano Postema en zag tot zijn verbazing de rode kaart van Erwin Blank. De arbiter oordeelde dat hij de laatste man was, terwijl Luuk Wouters nog op dezelfde lijn in de buurt was. Zwaar bestraft, maar de Blauwwitten moesten het restant met een man minder uitspelen. Even later kwam Postema vrij voor het doel maar stond Jorn Brondeel op zijn post en keerde het schot met een prima redding.

FC Eindhoven kwam steeds meer onder druk te staan in het restant van de wedstrijd en probeerde weinig weg te geven. Zo stuurde Jorg Schreuders de bal met een hard schot naar de bovenhoek, maar vond opnieuw een goed keepende Jorn Brondeel op een schot. Vervolgens ontstond er een hachelijke situatie voor het doel en redde ook de paal FCE.

Toch moest Jorn Brondeel met nog zo’n tien minuten te spelen vissen na een lage, van richting veranderde, schuiver van Laros Duarte in de hoek. Niet veel later kreeg FCE ook nog een mogelijkheid om te scoren. De Blauwwitten mochten aanleggen voor een vrije trap en de poging van Sven Simons was hard en scherp, maar miste net teveel richting.

Aanstaande maandag speelt FC Eindhoven de eerstvolgende wedstrijd in de Keuken Kampioen Divisie. In het Jan Louwers Stadion is TOP Oss de tegenstander, aanvang 20.00 uur. Kaarten voor dit duel zijn online verkrijgbaar in onze ticketshop.

FC Groningen – FC Eindhoven 2-1 (1-1) 18. Radinio Balker 1-0, 36. Radinio Balker (eigen doelpunt) 1-1, 82. Laros Duarte. Scheidsrechter: Erwin Blank. Rood: 60. Mawouna Amevor (FC Eindhoven). Geel: Wouter Prins, Marco Rente (FC Groningen), Sven Simons, Jasper Dahlhaus (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers: 18708

FC Groningen: Jurjus, Rente, Balker, Peersman, Prins; Schreuders, Hove, Pelupessy (58. Duarte), Valente (74. Bacuna); Postema (74. Van Veen), Van Bergen.
FC Eindhoven: Brondeel; Ogenia (81. Sas), Amevor, Limouri, Wouters, Dahlhaus; Dorenbosch, Simons; Rottier, Garden (64. Rego), Kökcü.

Fotografie FC Eindhoven Media | Luca Engelbracht