Blauwwitte clash in Doetinchem

FC Eindhoven gaat op bezoek bij De Graafschap

FC Eindhoven reisde afgelopen maandag nog af naar PSV Campus De Herdgang voor een wedstrijd tegen Jong PSV. Na een 0-1 voorsprong en een 3-1 achterstand trokken de Blauwwitten uiteindelijk met 3-4 aan het langste einde. Met deze sensationele comeback schoten de Blauwwitten zichzelf naar de vierde plek op de ranglijst, waardoor de ploeg van Willem Weijs nog maar drie punten van de koppositie verwijderd is. Deze week zullen de Blauwwitten weer op jacht gaan naar een uitoverwinning, ditmaal in Doetinchem.

Over De Graafschap

Momenteel nemen de Superboeren de elfde plek in op de KKD-ranglijst. Dit lijkt een aardig stuk onder onze Blauwwitten te zijn. Echter, blijkt het verschil tussen de ploegen maar drie punten. De Graafschap heeft zich na gemixte resultaten alsnog in de drukke middenmoot van de Eerste Divisie weten te vestigen.

Het leek er afgelopen vrijdag nog op dat De Graafschap met een goede reeks de ploeg van Willem Weijs zou ontvangen in eigen huis. Terugkerend van de interlandbreak werd er thuis knap gewonnen van FC Groningen. De 2-1 kwam nog voort uit een dubieuze strafschop, versierd en benut door ex-Manchester United speler Alexander Büttner.

Maar op maandagavond liepen de Superboeren in Wijdewormer tegen de lamp. Uit op het AFAS Trainingscomplex werd verrassend met 3-0 verloren van Jong AZ. Er leek eerst niet veel aan de hand, met 0-0 gingen de Superboeren namelijk de rust in, maar na het tweede fluitsignaal werd de ploeg van Jan Vreman snel na rust de das omgedaan. De Superboeren zullen zich na deze blamage dan toch willen revancheren tegen de mede-Blauwwitten.

Historische Balans

Een uitwedstrijd naar Doetinchem is in de laatste jaren een zware klus gebleken voor de Eindhovenaren. In deze Blauwwitte ‘clash’ was het in de laatste tien edities maar twee keer de winnende partij. 5 keer werd er verloren en 3 keer gelijkgespeeld. Een van die gelijke spelen was in de Play-offs, toen konden de Blauwwitten thuis nog triomferen over de Superboeren om zo de volgende ronde te bereiken.

Vorig seizoen wist FC Eindhoven ondanks de mindere onderlinge reeks toch met winst terug de bus in te stappen. In stadion De Vijverberg werd toentertijd een 1-2 uitoverwinning geboekt. Ex-FCE spits Charles-Andreas Brym kon de bal in deze wedstrijd tweemaal op een presenteerblaadje klaarleggen. Naoufal Bannis en Dyon Dorenbosch mochten hun naam vervolgens achter de doelpunten zetten. Voor Dorenbosch betekende dit doelpunt ook gelijk zijn eerste officiële doelpunt voor FC Eindhoven.

We hopen aanstaande vrijdag natuurlijk een herhaling van vorig seizoen te kunnen aanschouwen, dit zal daarentegen alleen mogelijk zijn met genoeg van onze eigen Blauwwitte support. Meereizen met de Blauwwitten? Koop dan nog je tickets voor aankomende vrijdag!