Vierde periode begint met ADO Den Haag-thuis

Voorbeschouwing FC Eindhoven – ADO Den Haag

Een goed herstel in de laatste twee wedstrijden van de derde periode geeft FC Eindhoven vertrouwen richting de vierde en beslissende periode. Die wordt afgetrapt, op maandagavond, met een thuiswedstrijd tegen het ADO Den Haag van Dick Advocaat.

Zowel FC Eindhoven als ADO Den Haag kende een prettig laatste speelronde. Voor de Blauwwitten werd de thuiswedstrijd tegen Jong Ajax een uitstekende 5-1 overwinning. Vijf verschillende doelpuntenmakers zorgde voor een goed einde van een vervelende periode. De drie punten leverde ook nog eens een stijging op, op de ranglijst. De ploeg van Rob Penders is terug op de vijfde plaats.

Voor aankomend tegenstander ADO Den Haag was de vrijdagavond een veel zwaardere. In Oss speelde de ploeg uit de Hofstad, langere tijd met 10 man. Desondanks wisten de Hagenezen drie punten binnen te halen, dankzij een dubbelslag van Joël Zwarts in de tweede helft. De ploeg van Dick Advocaat won met 2-3 bij TOP Oss, maar zag door de overwinning van NAC de periodetitel aan de neus voorbij gaan.

Door het mislopen van de derde periode, zal de ploeg uit Den Haag vol aan de bak moeten in de laatste tien wedstrijden. Het elftal van Dick Advocaat is momenteel terug te vinden op de twaalfde plaats en dat is niet voldoende om mee te mogen doen aan de play-offs. Iets waar heel Den Haag naar snakt. Vorig seizoen ging het namelijk op het laatste moment mis. In de finale van de play-offs stond ADO Den Haag in eigen huis met 3-0 voor tegen Excelsior Rotterdam. Een ongelooflijke wederopstanding van de Rotterdammers zorgde voor een 3-3 eindstand en een verlenging. In de verlenging scoorde beide ploegen nog één keer, waarna penalty’s het verschil moesten maken. Excelsior nam ze beter en promoveerde en liet heel Den Haag in ongeloof achter.

Het tweede seizoen van ADO Den Haag in de Keuken Kampioen Divisie loopt dus niet als gehoopt. De tegenvallende resultaten koste Dirk Kuyt zijn baan als trainer en ‘good-old’ Dick Advocaat werd aangesteld als vervanger. Voorlopig lijkt dit het gewenste effect te geven, echter heeft ADO Den Haag nog altijd een achterstand op de play-off plekken. Eerder dit seizoen troffen beide ploegen elkaar al in Den Haag. Een ongeslagen FC Eindhoven kon de eerste periode nog winnen, maar kon, na een frusterende avond, terug naar Eindhoven zonder punten en zonder bronzen schild.

Vorig seizoen troffen beide ploegen elkaar vier keer. Twee keer in de competitie en twee keer in de halve finale van de play-offs. Van alle vier de ontmoetingen wist FC Eindhoven er geen één te winnen. Voor de laatste overwinning op de Hagenezen moeten we sowieso ver terug. Aan het begin van de eeuw, in 2001 om precies te zijn, wist FC Eindhoven met 1-4 te winnen in het Zuiderpark. De laatste overwinning in eigen huis is nóg langer geleden: 23 januari 1977 in de Eredivisie, dat dan weer wel. Het wordt dus weer hoog tijd om daar een nieuwe overwinning aan toe te voegen.

Steun FC Eindhoven tegen ADO Den Haag en koop nu je tickets via fc-eindhoven.nl/tickets. Let op! Voor deze wedstrijd geldt een clubcard verplichting. Deze is gratis aan te vragen in onze ticketshop.