Op Blue Monday schudt FCE de schroom van zich af

Blauwwitten klimmen naar derde plaats na 4-1 zege op FC Den Bosch

FC Eindhoven heeft de eerste thuiswedstrijd van 2023 winnend afgesloten. Provinciegenoot FC Den Bosch werd met 4-1 verslagen door doelpunten van Evan Rottier, Naoufal Bannis, Charles-Andreas Brym en Lamine Diaby-Fadiga. Ryan Leijten scoorde tegen. Door de overwinning stijgt FCE naar de derde plaats van de ranglijst.

De Blauwwitten verschenen met één wijziging aan de aftrap ten opzichte van het bekerduel van vorige week dinsdag tegen NAC Breda. Op het middenveld verving Dyon Dorenbosch Ozan Kökcü.

Al vroeg in de wedstrijd kwamen de Blauwwitten op een 1-0 voorsprong door Evan Rottier. Na een goede onderschepping van Charles-Andreas Brym wist de Canadese aanvaller de bal voor de voeten van Rottier te krijgen, die niet twijfelde en overtuigend uithaalde. Met zijn inzet verschalkte hij doelman Wouter van der Steen en zorgde zo voor de eerste treffer in de wedstrijd.

Niet veel later viel ook de tweede goal voor de ploeg van Rob Penders, waardoor de voorsprong werd verdubbeld. Na een Eindhovense aanval verdedigde Danny Verbeek niet goed uit. De Bosschenaar werd onder druk gezet door Jarno Janssen, die de bal naar Naoufal Bannis wist te tikken. De Marokkaanse jeugdinternational nam een afvallende bal uit de draai op de volley en wist zo de bal hard in de linker bovenhoek te knallen: 2-0 voor FCE.

Toch gaan beide ploegen niet de kleedkamers in met deze stand op het bord. Tien minuten voor rust was daar dan toch FC Den Bosch via Ryan Leijten. De nummer 20 van de ploeg uit Den Bosch werd met een splijtende pass vrij voor doelman Nigel Bertrams gezet door Anass Ahannach. De linksbuiten van de Bosschenaren bleef koel en zorgde er met een geplaatst schot voor dat de voorsprong werd terug gebracht naar slechts één doelpunt.

Vrijwel direct hierna werd Naoufal Bannis in stelling gebracht na een sterke individuele actie van Tibo Persyn. De spits van de Blauwwitten had de 3-1 op zijn schoen, maar trof geen doel. Zijn inzet kon van dichtbij gestopt worden door doelman Wouter van der Steen, die zo een stokje stak voor Bannis zijn tweede van de avond.

Ook in de tweede helft schoot de ploeg van Rob Penders uit de startblokken. De Blauwwitten wisten de voorsprong weer terug te brengen naar twee goals, nadat Brian de Keersmaecker de bal perfect op maat klaarlegde voor Charles-Andreas Brym. De Canadese aanvaller kopte de voorzet vanaf de zijkant uitstekend langs Wouter van der Steen, en zorgde op die manier voor de derde Eindhovense treffer van de avond.

In het vervolg van de wedstrijd ging de ploeg van Jack de Gier op zoek naar de aansluitingstreffer, maar waren het de Blauwwitten die de grootste kansen kregen. Na een gevaarlijke uitbraak via Jasper Dahlhaus, leverde Brian de Keersmaecker de bal vanuit de zijkant af bij Naoufal Bannis. De spits van FCE werd opnieuw een grote kans geboden op zijn tweede van de avond, maar door een goede verdedigende ingreep kon dit worden voorkomen door de defensie van FC Den Bosch.

In de absolute slotfase deed invaller Lamine Diaby-Fadiga nog een duit in het zakje door een schitterende volley van buiten de zestien in de rechter onderhoek te knallen. Hierdoor wonnen de Blauwwitten de eerste thuiswedstrijd van het nieuwe jaar met maar liefst 4-1.

De eerstvolgende wedstrijd van FC Eindhoven wordt gespeeld op vrijdag 20 januari, aanvang 20:00 uur. In Tilburg is Willem II de tegenstander. Kaarten zijn verkrijgbaar via fc-eindhoven.nl/tickets. De volgende thuiswedstrijd is tegen Heracles Almelo. Ook voor deze wedstrijd zijn kaarten te koop via onze ticketshop!

FC Eindhoven – FC Den Bosch 4-1 (2-1) 5. Evan Rottier 1-0, 21. Naoufal Bannis 2-0, 35. Ryan Leijten 2-1, 56. Charles-Andreas Brym 3-1. Scheidsrechter: Alex Bos. Geel: Faris Hammouti, Anass Ahannach (FC Den Bosch). Aantal toeschouwers: 2524.

FC Eindhoven: Bertrams; Persyn, Seedorf, Amevor, Janssen, Dahlhaus; D. Dorenbosch, De Keersmaecker; Brym, Bannis (87. Diaby-Fadiga), Rottier (77. Köckcü).

FC Den Bosch: Van der Steen; Mulders (78. Patoulidis), Van den Bogert, Van Grunsven, Maas (46. Möller); Ahannach, Hammouti, Van der Heijden (73. Halilovic); Verbeek, Konings, Leijten (56. Van Bakel).

Fotografie: FC Eindhoven Media | Johan Manders