Kopbal van Kökcü bezorgt FCE vierde overwinning

Blauwwitten verslaan ook Jong AZ: 1-0

Na vier speelronden is FCE nog steeds zonder puntverlies. In het eigen Jan Louwers Stadion wonnen de Blauwwitten van Jong AZ met 1-0. Ozan Kökcü bekroonde zich in de blessuretijd van de eerste helft tot matchwinner.

FC Eindhoven trapte de wedstrijd tegen de beloftenploeg uit Alkmaar af en deed dat met één wijziging ten opzichte van de derby tegen Helmond Sport. Justin Ogenia verving de van ADO Den Haag overgekomen Evan Rottier aan de rechterflank.
Na het eerste fluitsignaal begonnen beide ploegen aftastend. Het merendeel van het balbezit was voor de ploeg uit Eindhoven, maar dit leidde niet tot grote kansen. De rechtsbuiten van AZ, Iman Griffith, drong in minuut 11 het zestienmetergebied van FCE binnen met een dribbel, door Pieter Bogaers te passeren. Door goed ingrijpen van de rest van de defensie wist de rechtsbuiten niet tot een schot te komen.

Na een kwartier spelen kwam Jong AZ beter in de wedstrijd en in de twintigste schoot Soulyman Allouch de bal over het doel van Nigel Bertrams.

Na bijna een half uur spelen moest FCE een tegenvaller incasseren. Brian De Keersmaecker, die eerder deze week zijn contract verlengde tot medio 2025, moest geblesseerd afhaken en werd vervangen door de matchwinner van vorige week, Koen Oostenbrink.

Collin Seedorf kreeg in de 34e minuut een grote kans toen hij een voorzet van Sven van Doorm achterwaarts richting het doel van Rome Owusu-Oduro kopte. De bal ging via de handen van de debuterende keeper en de lat over.

FC Eindhoven trok het spel in die fase naar zich toe, maar het was de uitploeg die een grote kans kreeg. Wouter Goes had een goede pass van achteruit, die voor de voeten van rechtsback Robin Lathouwers belandde. De verdediger wist de goed uitkomende Bertrams niet te passeren.

In blessuretijd kwamen de Blauwwitten op voorsprong. Ozan Kökcü kopte op een zeer overtuigende manier een aangemeten voorzet van Jasper Dahlhaus binnen: 1-0.

In de tweede helft zetten de Blauw-Witten vanaf het begin druk op de jonge tegenstanders uit Alkmaar. Toch kreeg Jong AZ de eerste mogelijkheid om te scoren. Linksback Mischa Engel krulde een vrije trap aan de rand van het strafschopgebied over het Eindhovense doel.

Na een uur spelen bediende Sven van Doorm Naoufal Bannis, die af kon rekenen met Maxim Dekker. De spits schoot naast en keeper Rome Owuso-Oduro leek de bal nog aan te raken. Scheidsrechter Teuben zag er een achterbal in.

Met nog twintig minuten te spelen kreeg Jong AZ opnieuw een vrije trap op een gevaarlijk plaats. Met een slimme variant kreeg Soulyman Allouch een scotkans, maar de aanvaller schoot de bal gejaagd over.

Na balverlies aan de kant van Jong AZ wist FCE er in minuut 74 flitsend uit te komen aan de linkerkant via invaller Pjotr Kestens en Jasper Dahlhaus, waarna de linksback voorzette op Justin Ogenia. Laatstgenoemde dwong met een harde kopbal de jonge Alkmaarse doelman opnieuw tot een redding.

In de slotfase brak Naoufal Bannis door na een diepe bal van Yassine Azzagari. De spits kopte de bal voorbij laatste man Wouter Goes, die aan de noodrem en het nieuwe thuisshirt van FC Eindhoven trok. Scheidsrechter Stan Teuben twijfelde niet en gaf direct rood aan de verdediger van Jong AZ. De vrije trap die hieruit volgde werd gered door de keeper na een bekeken poging van Naoufal Bannis.

In de vijf minuten extra tijd drongen de beloften uit Alkmaar meer en meer aan om zo een gelijkmaker te forceren. Jayden Addai dwong keeper Nigel Bertrams tot een redding op een schot buiten de zestien.
De laatste kans van de wedstrijd was voor FCE. De Blauwwitten braken uit via invaller Dalton Enokpa, die om de verdedigers van Jong AZ slalomde en de bal vervolgens aflegde op Evan Rottier om af te ronden. Rottier joeg de bal onbesuisd over het doel.

FC Eindhoven – Jong AZ 1-0 (1-0) 45+2. Ozan Kökcü 1-0. Scheidsrechter: Stan Teuben. Rood: 86. Wouter Goes (Jong AZ). Geel: Justin Ogenia, Jasper Dahlhaus, Yassine Azzagari (FC Eindhoven), Misha Engel (Jong AZ). Aantal toeschouwers: 1903.

FC Eindhoven: Bertrams; Seedorf, Amevor, Peijnenburg, Bogaers, Dahlhaus; Van Doorm (65. Azzagari), De Keersmaecker (31. Oostenbrink); Ogenia (88. Enopka), Bannis (88. Rottier), Kökcü (65. Kestens).
Jong AZ: Owusu-Oduro; Lathouwers, Goes, Dekker, Engel (61. Dekkers); De Jong (88. Koster), Schouten (78. Addai), Buurmeester; Griffith, Reverson (61. Poku), Allouch (78. Daal).

Fotografie: Johan Manders