FCE wint intense topper van Heracles Almelo

Blauwwitten houden met negen man stand na rode kaarten voor Rottier en Brym

FC Eindhoven weet in een erg spannende wedstrijd van Heracles Almelo te winnen in een goed gevuld Jan Louwers Stadion. De ploeg uit Overijssel werd met 1-0 verslagen door een doelpunt van Evan Rottier. Door de overwinning op de huidige nummer twee kruipt FCE dichter naar de tweede plaats van de ranglijst. De Blauwwitten eindigden het duel met negen man na rode kaarten van Evan Rottier en Charles-Andreas Brym.

De Blauwwitten verschenen met twee wijzingen aan de aftrap ten opzichte van het laatst gespeelde duel. Justin Ogenia was de vervanger van de niet-fitte Jasper Dahlhaus en op het middenveld verving Ozan Kökcü Dyon Dorenbosch. Voordat de wedstrijd begon werden Amevor en Seedorf gehuldigd omdat zij beiden de mijlpaal van 100 wedstrijden voor FCE hadden bereikt.

Na ruim een half uur spelen kwamen de Blauwwitten op een 1-0 voorsprong. Na een mooi opgebouwde aanval zorgde Tibo Persyn ervoor dat Evan Rottier vrij voor doelman Michael Brouwer kwam te staan. De aanvaller bleef kalm en wist met een hard schot de lange hoek te vinden. Op deze manier maakte hij de eerste treffer van de wedstrijd.

Vlak voor de rust onderscheidde doelman Nigel Bertrams zich door met een knappe redding zijn doel schoon te houden. Zo bleef de 1-0 voorsprong voor een sterk spelend FCE bewaard en gingen beide ploegen met deze scoren op het bord de kleedkamers in.

In een sfeervol Jan Louwers stadion startte Heracles Almelo de tweede helft sterk, maar wist de ploeg van John Lammers weinig kansen te creëren. De pogingen op doel die er kwamen werden makkelijk gepakt door Nigel Bertrams.

Na ruim een uur spelen komen de Eindhovenaren weer vaker rond het zestienmetergebied van de Almeloërs. Evan Rottier wist op aangeven van wederom Tibo Persyn bijna zijn tweede treffer van de avond te maken, maar werd geblokt door een goed verdedigende actie. Even later wist ook Naoufal Bannis bijna de 2-0 op het scoren na een sterk individuele actie, maar ook hij werd geblokt door de sterke verdediging van de ploeg uit Almelo.

Na ruim 70 minuten spelen verandert de wedstrijd enorm. In de 74e minuut krijgt doelpuntenmaker Evan Rottier een rode kaart van scheidsrechter Robin Gansner. Echter leek dit de Blauwwitten alleen maar scherper te maken aangezien de 2-0 bijna op het scorebord kwam. In een goed uitgevoerde counter kwam Tibo Persyn met een sterke actie in het zestienmetergebied van Heracles Almelo, terwijl Ozan Kökcü ook in het zestienmetergebied was. Persyn probeerde Kökcü te bereiken, maar deze pass werd geblokt en zo wist de defensie van de ploeg van John Lammers wederom stand te houden. Vrijwel direct hierna deelde scheidsrechter Robin Gasner de tweede rode kaart van de avond uit aan Charles-Andreas Brym. Hierdoor stonden de Eindhovenaren nog maar met negen man op het veld.

In het restant van de wedstrijd hadden de Almeloërs een overwicht tegen de negen man van FCE. In de 85e minuut deelde Robin Gansner ook de derde rode kaart van de wedstrijd uit. Deze gaf hij aan assistent-trainer Pascal Maas. Even later gaat het bord omhoog met maar liefst zeven minuten extra tijd. Heracles blijft aandringen, maar weet weinig grote kansen te creëren tegen de solide defensie van de ploeg van Rob Penders. In de absolute slotfase weet de ploeg van Almelo wel enkele grote kansen te creëren, maar de uitblinkende Nigel Bertrams weet zijn met meerdere grote reddingen zijn doel schoon te houden.

De eerstvolgende wedstrijd van FC Eindhoven wordt gespeeld op vrijdag 3 februari in Dordrecht. Kaarten zijn verkrijgbaar via fc-eindhoven.nl/tickets.

FC Eindhoven – Heracles Almelo 1-0 (1-0) 31. Evan Rottier 1-0. Scheidsrechter: Robin Gansner. Rood: 74. Evan Rottier (FC Eindhoven), 77. Charles-Andreas Brym (FC Eindhoven). Geel: Mawouna Amevor, Brian De Keersmaecker (FC Eindhoven), Thomas Bruns, Marco Rente (Heracles Almelo). Aantal toeschouwers: 3628.
Bijzonderheid: 86. Rode kaart voor assistent-trainer Pascal Maas (2x geel). Geel: Trainer Rob Penders (FC Eindhoven), trainer John Lammers (Heracles Almelo)

FC Eindhoven: Bertrams; Persyn, Seedorf, Amevor, Janssen, Ogenia; Kökcü (84. Rego), De Keersmaecker; Brym, Bannis (84. Enokpa), Rottier.

Heracles Almelo: Brouwer; Rente, Sonnenberg, Hoogma, Roosken; Les, Vejinovic (46. Azzaoui), Bruns (66. Schoofs); Laursen, Armenteros (66. Sierra), Hansson (66. Ouahim).

Fotografie FC Eindhoven Media | Johan