FCE wacht volgende kraker in Venlo

Voorbeschouwing VVV-Venlo – FC Eindhoven

FC Eindhoven reist vrijdagavond af naar De Koel voor het treffen met VVV-Venlo. De subtopper tussen de nummer vijf en zes van de ranglijst kan wel eens een hele belangrijke worden in de strijd om de play-offs. In Venlo zal scheidsrechter Rob Dieperink om 20:00 de wedstrijd in gang zetten.

FC Eindhoven had in de vorige speelronde een zware opdracht. Koploper PEC Zwolle kwam op bezoek in het Jan Louwers Stadion en wist na slechts drie minuten de score al te openen. Daarna begon echter de grote Charles-Andreas Brym show. De Canadees zorgde zelf voor de gelijkmaker en was met een voorassist belangrijk bij de 2-1. Voor rust kwam PEC Zwolle nog langszij, maar in de tweede helft was het opnieuw Brym die de wedstrijd om wist te draaien. Met een weergaloze sprint maakte Brym de 3-2, om een paar minuten later met en uitstekende steekbal, Naoufal Bannis vrij voor de keeper te zetten: 4-2. De overwinning kwam vervolgens niet meer in gevaar en FCE kon zo drie hele belangrijke punten bij schrijven.

VVV-Venlo kwam Eerste Paasdag pas in actie. In Tilburg behaalde de Venlonaren geen resultaat. In de eerste helft kwam de ploeg van trainer Rick Kruys nog wel op voorsprong door een knappe goal van Sven Braken, maar door een dubbelslag van Jizz Hornkamp bleven de punten in het Koning Willem II Stadion. Belangrijk moment nog uit deze wedstrijd: de gele kaart voor Kees de Boer. De middenvelder pakte tegen Willem II zijn vijfde gele kaart van het seizoen en is dus geschorst voor de wedstrijd van vrijdag.

Eerder dit seizoen troffen beide ploegen elkaar al in het Jan Louwers Stadion. In de laatste wedstrijd van 2022 kon FCE geen vuist maken tegen de bezoekers uit Venlo. Door goals van Mitchel van Rooijen en een eigen doelpunt van Jasper Dahlhaus moesten de Blauwwitten de punten aan VVV-Venlo laten. Het was de eerste keer sinds negen april 2021 dat FCE geen doelpunt wist te maken in eigen huis.

Wedstrijden tegen VVV-Venlo zijn voor FC Eindhoven altijd een lastige kluif. Kijkend naar de historie tussen beide ploegen is vooral het uitblijven van overwinning in Venlo een terugkerend patroon. In november 2005 won FCE met 0-1 in Venlo, een seizoen later werd het 1-1, om vervolgens tot op de dag van vandaag geen punten meer te pakken in een uitduel met VVV-Venlo. Zo ook vorig seizoen. In een leeg Covebo Stadion – De Koel – werd met 2-0 verloren.

Voor beide ploegen staat er wat op het spel. Door de overwinning op PEC Zwolle is FCE de Venlonaren tot op twee punten genaderd. Een overwinning in Venlo kan de strijd om de play-offs opnieuw een nieuwe wending geven. De voorsprong van FCE op de eerste ploeg die momenteel virtueel buiten de boot valt, De Graafschap, is vijf punten. Aan de ploeg van Rob Penders de taak om dit vast te houden.

Wil je nog mee naar Venlo? Koop je bustickets dan snel via onze online ticketshop! De bus vertrekt om 18:30 vanaf Café1909. Liever met de auto naar Venlo? Haal dan je tickets bij het secretariaat.