FCE sleept punt uit het vuur in Almere

Blauwwitten behouden ongeslagen status

Na de galavoorstelling afgelopen vrijdag was het op maandagavond een stuk moeilijk voor FC Eindhoven. In Almere kwam de ploeg van Rob Penders niet verder dan een 1-1 gelijkspel tegen Almere City FC. FCE kwam een kwartier voor tijd met 1-0 achter na een benutte strafschop van Jeredy Hilterman. Uiteindelijk werd het nog 1-1 door een goede kopbal van Collin Seedorf.

Op een nazomerse maandagavond begonnen Almere City en FC Eindhoven aan hun wedstrijd. In de beginfase waren beide ploegen wat voorzichter. FC Eindhoven had vaker de bal, maar het gevaar kwam van Almeerse zijde. Tot grote kansen kon de club van Alex Pastoor niet komen, maar was de ploeg met Jeredy Hilterman en Lance Duijvestijn wel gevaarlijk. De beginfase kende weinig spannende momenten voor beide doelen. Eindhoven creëerde niks voorin en Almere kwam niet verder dan een aantal afstandsschotten.

Ook na de beginfase bracht de wedstrijd weinig spektakel. Beide ploegen waren slordig en speelde in een laag tempo waardoor de wedstrijd niet op gang kwam. Net voor rust zette FC Eindhoven toch nog even aan maar wist het wederom niet gevaarlijk te worden. Deze fase werd gekenmerkt met verschillende voorzetten die net de scherpte miste. Het was dan ook niet raar dat de ruststand 0-0 was. Hoewel FC Eindhoven aan het einde van de eerste helft wel goed wegkwam. Een schot van afstand werd goed gekeerd door Nigel Bertrams. De daaropvolgende corner mocht van scheidsrechter Martin Pérez niet meer genomen worden tot onvrede van de spelers van Almere.

De tweede helft begon met één wijziging aan de kant van de Blauwwitten. Justin Ogenia verving Pieter Bogaers, die een ongelukkige eerste helft speelde. Na rust veranderde er weinig aan het spel aan beide kanten. Almere City FC kreeg wat meer de bal, maar creëerde geen kansen. Na iets meer dan een uur spelen was daar eindelijk echt wat dreiging voor FCE. Na een goede actie van Charles-Andreas Brym op de rechterkant bereikte hij Justin Ogenia die net naast schoot.

Na 71 minuten besloot Martin Pérez de bal op de stip te leggen voor de thuisploeg. De bal werd tegen de arm van Mawouna Amevor geschoten. Deze uitgelezen mogelijkheid werd door Almere City FC aangegrepen om op voorsprong te komen. Jeredy Hilterman faalde niet vanaf elf meter en liet Nigel Bertrams kansloos. Na de penalty kwam er meer pit in de wedstrijd, wat niet zorgde voor beter voetbal. Beide ploegen raakten geïrriteerd, waardoor er vervolgens ook een klein opstootje ontstond rondom de middenlijn. Iets later kwam daar uit het niks de gelijkmaker. Collin Seedorf torende boven iedereen uit na een uitstekende hoekschop van Sven van Doorm.

Na de doelpunten gaat het spel op en neer en wordt het grimmiger op het veld. Het tempo in de wedstrijd wordt opgeschroefd en aan beide kanten resulteerde dit in kansen. Almere leek op 2-1 te komen en heel het stadion was al aan het juichen, maar de assistent-scheidsrechter stond al met zijn vlag omhoog, het feest ging dus niet door. Door al het oponthoud besloot de scheidsrechter er minimaal zes minuten bij te tellen. In deze zes minuten was de spanning voelbaar. Helemaal toen Jeredy Hilterman de 2-1 op de schoen had maar net naast schoot. De kansen bleven komen voor Almere maar iedere keer hadden Nigel Bertrams en zijn defensie er een reactie op. De keeper en defensie hielden de ploeg op de been. De wedstrijd eindigt mede daardoor in 1-1.

Aanstaande vrijdagavond gaat de competitie voor de Blauwwitten verder met een thuiswedstrijd tegen Roda JC. Informatie over de ticketverkoop vind je hier!

Almere City FC – FC Eindhoven 1-1 (0-0) 74. Jeredy Hilterman 1-0 (strafschop), 80. Collin Seedorf 1-1. Scheidsrechter: Marin Pérez. Geel: Théo Barbet, Thomas Poll, Álvaro Peña (Almere City FC), Pieter Bogaers, Mawouna Amevor, Justin Ogenia (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers: 1336.
Bijzonderheid: Gele kaart Alex Pastoor (trainer Almere City FC).

Almere City FC: Bakker; Akujobi (90. Grootfaam), Van Bruggen, Jacobs, Barbet; Resink (62. Limbombe), Pascu, Duijvestijn; Peña, Hilterman, Poll;
FC Eindhoven: Bertrams; Seedorf, Amevor, Peijnenburg (77. Diaby-Fadiga), Bogaers (46. Ogenia), Dahlhaus; Van Doorm, Oostenbrink (62. Azzagari); Brym (74. Rottier), Bannis, Kökcü (62. Persyn).

Fotografie: Johan Manders