FCE kan play-off ticket veilig stellen

Voorbeschouwing Roda JC Kerkrade – FC Eindhoven

FC Eindhoven en winnen op Limburgse bodem. Het is een combinatie waar de Blauwwitten de laatste jaren weinig plezier aan beleefde. Vrijdagavond kan de ploeg van Rob Penders zich definitief plaatsen voor de play-offs, maar dan moet het wel voor het eerst sinds 2016 zien te winnen in Limburg.

Het einde van de competitie komt steeds dichterbij en de Blauwwitten zijn nog altijd verwikkeld in een strijd om de laatste play-off plaatsen. De overwinning van vorige week op Jong FC Utrecht heeft de ploeg van Rob Penders wat lucht gegeven. Zelf wonnen de Blauwwitten vrij gemakkelijk van de hekkensluiter, terwijl in de tussentijd bijna alle concurrenten punten verspeelden. Het gat met ADO Den Haag en De Graafschap ging naar naar respectievelijk zeven en acht punten in het voordeel van FCE. Telstar won wel in Den Bosch, waardoor dat gat op vijf punten blijft. Door de nederlaag van VVV-Venlo, wisten de Blauwwitten ook een plaatsje te winnen en staat de ploeg nu op plek zeven in de ranglijst. Het gat tussen VVV-Venlo en Telstar is vier punten. Zo blijft het spannend in de strijd om de play-offs, maar heeft FCE alles in eigen hand.

De huidige stand van zaken als het gaat om de play-offs

Voor aankomend tegenstander Roda JC Kerkrade is het een seizoen om heel snel te vergeten. De ploeg uit het zuiden van Limburg begon voortvarend aan het seizoen en kwam zelfs eerder dit jaar als nummer drie naar Eindhoven. In een heerlijke wedstrijd leek FC Eindhoven drie dik verdiende punten te pakken, echter in de slotfase knokte Roda JC zich terug tot 3-3. Sinds die avond in september zakten de Limburgers steeds verder weg, maar de play-offs leken nog in zicht voor Roda. Het jaar 2023 begon nog goed, met drie overwinningen op rij, waaronder de belangrijke derby tegen MVV. Dat was op vijf februari, sinsdien pakte Roda nog maar twee overwinningen in twaalf wedstrijden. Ook afgelopen weekend wist Roda niet te winnen, door de nederlaag tegen NAC Breda en de resultaten op de andere velden kan Roda JC de play-offs vergeten. Het gat is nu te groot geworden om het in drie wedstrijden nog om te draaien.

FCE kan play-offs veiligstellen

Voor FC Eindhoven staat er nog wel het een en ander op het spel. Bij een (historische) overwinning op Roda JC schakelt FCE concurrenten ADO Den Haag en De Graafschap automatisch uit. Alleen Telstar kan een Blauwwit feestje dan nog verpesten. De Witte Leeuwen draaien een ontzettend knap seizoen en staan op vijf punten van de ploeg van Rob Penders. Wanneer zij thuis winnen van Willem II, blijft Telstar in het gevecht voor de play-offs. Bij elk ander resultaat in Velsen-Zuid, kan FCE bij een overwinning in Kerkrade het play-off ticket definitief bij schrijven.

Winnen in Limburg, een hele opgave…

Voor FC Eindhoven lijkt er wel een soort vloek te rusten om het Limburgse land. Al sinds 2016 won FCE geen wedstrijd meer bij Limburgse clubs en de verhoudingen in duels met Roda JC Kerkrade zijn nog slechter. Vijftien keer eerder reisden de Blauwwitten af naar Kerkrade voor een wedstrijd tegen ‘De Koempels’ en slechts één keer gingen de drie punten de bus mee in richting Eindhoven. Die overwinning was op de eerste speeldag van het Eredivisie seizoen 1975/1976. Dick Nanniga opende vlak na rust de score, waarna Willy Senders en Hans Bleijenberg de wedstrijd in Eindhovens voordeel beslisten. Na de degradatie van Roda JC in 2018, pakte FCE nog één keer een punt in Kerkrade; 0-0 in 2018. De laatste twee seizoenen verloren de Blauwwitten met respectievelijk 2-1 & 2-0.

Reis mee naar Kerkrade! Voor de bussen zijn nog maar een beperkt aantal tickets beschikbaar. Deze vind je zoals altijd in onze online ticketshop. Autotickets gaan via het secretariaat. Deze kunnen tot vrijdag 5 mei, 12:00 gekocht worden.