FC Eindhoven wacht pittige uitwedstrijd in Breda

Voorbeschouwing NAC Breda – FC Eindhoven

Vrijdagavond staat de uitwedstrijd tegen NAC Breda op het programma in speelronde 5. In het Rat Verlegh Stadion verdedigt de ploeg van Rob Penders haar ongeslagen status. Scheidsrechter Ingmar Oostrom zal om 20:00 de wedstrijd in gang zetten.

Afgelopen speelronde wist FC Eindhoven voor de vierde keer op rij als winnaar van het veld af te stappen. In eigen huis werden de beloften van AZ met 1-0 verslagen. FC Eindhoven wist met vlagen zeer gevaarlijk te worden in de omschakeling, waardoor het de ploeg van Maarten Martens erg moeilijk gemaakt werd. Na een evenwichtige eerste helft wist zomeraanwinst Ozan Kökcü in de extra tijd de 1-0 binnen te koppen op aangeven van Jasper Dahlhaus. Dit bleek uiteindelijk het enige doelpunt van de wedstrijd.

Trainer Rob Penders was tevreden met het resultaat en over het aantal kansen dat zijn ploeg wist te creeren, maar had toch wat aanmerkingen op het spel aan de bal. Hij gaf aan dat dit vooral in de tweede helft ondermaats was. Als mogelijke verklaring hiervoor benoemde de trainer het feit dat zijn ploeg tot nu toe elke wedstrijd op voorsprong kwam, waardoor de tegenstanders meer en meer moesten komen. Op deze manier kom je als elftal dus meer onder druk te staan. Ondanks de perfecte score uit de eerste vier wedstrijden blijft de trainer van FC Eindhoven dus kritisch.

NAC Breda kende een goede generale repetitie richting de wedstrijd van morgen. In Kerkrade werd Roda JC, de ploeg die tot dan toe nog foutloos was, overtuigend verslagen. De ploeg uit Breda deed dit met overtuigende cijfers. Jort van der Sande, tot vorig seizoen nog spits in Eindhoven, wist met een prachtige treffer zijn stempel te drukken. Uiteindelijk won NAC met 1-3.

De aanstaande wedstrijd uit bij NAC betekent niet slechts de vijfde competitiewedstrijd van het seizoen voor trainer Rob Penders. Het betekent voor hem ook een bezoek aan de club waar hij bijna twintig jaar lang actief was. Zowel als speler en als trainer. “Terug komen bij NAC voelt heel goed. Ik kijk er enorm naar uit om iedereen bij de club weer te zien en te spreken. Ook zullen we nu voor het eerst in een gevuld stadion spelen in Breda. Dit was als gevolg van de coronaperiode natuurlijk niet mogelijk vorig seizoen dus daar kijken we nu met zijn allen extra naar uit.”

Om de drie punten vanuit Breda mee naar Eindhoven te kunnen nemen zullen de Blauw-Witten niet bang moeten zijn om te voetballen volgens Penders: “We zullen met lef moeten spelen en natuurlijk ons gebruikelijke niveau moeten halen. We hebben nu de perfecte score, maar we moeten daar zeker niet arrogant om gaan worden. NAC is gewoon een hartstikke goede ploeg. Dat hebben ze vorige week wel weer bewezen door een goed resultaat te halen bij Roda.”

Omdat de transferperiode definitief gesloten is voor inkomende transfers, blikten we met de trainer nog even terug op drukke periode: “Bij ons was het zo dat er veel spelers al aan het begin van de transferperiode vertrokken zijn. Hierdoor konden we op tijd aan de slag met het vervangen van vertrokken basisspelers en is er uiteindelijk een goede selectie samengesteld, waar we uitermate tevreden mee zijn. Nu is het een kwestie van het inpassen van de nieuwe jongens en het implementeren van automatismen.”

Ben jij dit seizoen ook Blauwwitter? Bestel dan hier jouw seizoenkaart 22-23!