FC Eindhoven vrouwen landskampioen!

FC Eindhoven vrouwen kampioen van de Topklasse!

De vrouwen van FC Eindhoven zijn zaterdagmiddag dankzij een 2-1 overwinning op Be Quick’28 kampioen van Nederland geworden! Een schitterende treffer van Marleen van Lent in de laatste minuten van de wedstrijd zorgde voor dolle vreugde op Sportpark Genneperparken.

Na twee mislukte pogingen, moest het in eigen huis gaan gebeuren voor de dames in Blauw-Wit. Onder een stralende zon betraden de teams van FC Eindhoven en Be Quick’28 het hoofdveld van Sportpark Genneperparken. Gesteund door vele supporters, vuurwerk en blauwwitte rook, konden de vrouwen van FCE bij een overwinning de titel in de Topklasse niet meer ontgaan.

Makkelijk werd het echter niet voor het team van Ivo Veltrop. Tegenstander Be Quick’28 bleek eerder dit seizoen al vaker een sta-in-de weg voor de aankomend landskampioen. Zowel in de competitie, als in de beker verloren de Blauwwitten van de Zwollenaren en dus wisten de dames wat hun te wachten stond. Na een niet al te beste eerste helft, zocht FCE wel nadrukkelijk de aanval. De Zwolse vrouwen kwamen er eigenlijk niet aan te pas, maar echt grote kansen waren er niet te noteren, tot vlak voor rust een voorzet via de onderkant van de lat, net niet over de doellijn ging. Geen doelpunten bij rust, in de tweede helft moest het dus gaan gebeuren.

In de tweede helft hetzelfde beeld; FC Eindhoven de bal en het overwicht, Be Quick’28 loert op counterkansjes. En dat kansje kwam er. Een goede steekbal zorgde voor een 1 op 1 voor de Zwolse spits. In eerste instantie bracht doelvrouw Kolen, maar de rebound werd alsnog knap binnen geschoten door de spits; 0-1. Inmiddels kwam binnen dat concurrent Saestum wel op voorsprong stond en dus moest FCE alles op alles gaan zetten om de titel binnen te halen.

Ondanks een aantal grote kansen duurde het tot de eindfase van de wedstrijd voordat de Blauwwitte storm echt los kwam. Felice van Duijnhoven zorgde voor de bevrijdende 1-1, waarna Marleen van Lent met een werkelijk schitterende uithaal de Zwolse doelvrouw verschalkte; 2-1 in blessuretijd. In die blessuretijd kreeg Guusje Raaijmakers nog wel rood, na een zware overtreding, maar de titel kwam niet meer in gevaar.

Ontlading na de 2-1 van Marleen van Lent!

Door de overwinning mag FC Eindhoven vrouwen zich voor de eerste keer de beste van Nederland noemen! De landstitel is een historisch moment voor FC Eindhoven als club en als bolwerk. Volgende week sluit FCE de competitie af met een uitwedstrijd tegen Oranje-Naussau in Groningen.