FC Eindhoven ontvangt FC Dordrecht na interland break

Blauwwitten hervatten competitie in eigen huis

Op vrijdag 30 september staat al weer de negende competitiewedstrijd op het programma voor de Blauwwitten, die ditmaal mogen aantreden tegen FC Dordrecht. Dit zal FC Eindhoven doen in het eigen Jan Louwers Stadion om 20:00 onder leiding van scheidsrechter Rob Dieperink. We bespreken met hoofdtrainer Rob Penders niet alleen de thuiswedstrijd tegen FC Dordrecht, maar blikken ook terug op het verloop van de interlandperiode en de eerste periode in de Keuken Kampioen Divisie.

In de vorige wedstrijd van de Blauwwitten was Roda JC Kerkrade te gast in het goed gevulde Jan Louwers Stadion, voor de kraker tussen de toenmalige nummer twee en drie. Na een sterke eerste helft kwam FC Eindhoven op voorsprong door een doelpunt uit een corner van aanvoerder Mawouna Amevor, waarna het de voorsprong vlak voor rust wist te verdubbelen via spits Evan Rottier. Niet lang na de start van de tweede helft wisten de bezoekers de aansluitingstreffer te maken door toedoen van Dylan Vente. Echter wist Ozan Kökcü een paar minuten later de voorsprong al weer terug te brengen naar een verschil van twee, door een penalty koeltjes binnen te schieten. In de slotfase wist de ploeg uit Kerkrade zich alsnog terug te knokken naar een gelijkspel door goals van Jamie Yayi Mpie en wederom Dylan Vente, waardoor de punten uiteindelijk werden gedeeld.

Waar FC Eindhoven vorige week geen competitiewedstrijd speelde, trad de ploeg uit Dordrecht vorige week aan tegen MVV Maastricht. In eigen huis ging het al snel mis ging voor de Schapenkoppen. Jarne Steuckers wist na 21 minuten spelen doel te treffen op aangeven van Tim Zeegers, waardoor de ploeg uit Maastricht al snel op een 0-1 voorsprong kwamen. Toch wist FC Dordrecht zich kort daarna terug te knokken door een goal van Elso Brito, die de gelijkmaker voor zijn rekening nam. Toch bleek dit niet genoeg voor een resultaat voor de thuisploeg, want een paar minuten na rust maakte Nicky Souren de laatste goal van de wedstrijd waardoor de Sterrendragers er alsnog met de drie punten van door gingen.

We keken samen met hoofdtrainer Rob Penders naar FC Dordrecht, de tegenstander van morgen: “We hebben te maken met een ander FC Dordrecht dan vorig seizoen. Ze spelen nu in een ander systeem, een beetje op een vergelijkbare manier als wij, wat ze erg degelijk maakt.” De ploeg uit Dordrecht is de huidige nummer zestien van de competitie. Toch denkt Penders dat het geen makkelijke wedstrijd zal worden: “Ze hebben misschien nog niet heel veel punten gehaald, maar ze hebben ook geen grote cijfers tegen gehad. Ik geloof dat ze de laatste wedstrijden allebei maar met 2-1 hebben verloren, dus ik denk dat het zeker geen makkelijke wedstrijd wordt.

Afgelopen week heeft in het teken gestaan van interland voetbal. Ook bij FC Eindhoven zijn de nodige spelers uitgevlogen om hun nationale elftallen te vertegenwoordigen. Maar liefst vijf spelers binnen de huidige selectie hebben hiervoor een uitnodiging ontvangen. Met de hoofdtrainer bespraken we de rol die FC Eindhoven speelt in de oproepen van de nationale elftallen en hoe dit de selectie beïnvloedt: “Ik denk dat de prestaties bij de club een grote rol spelen. Het goede seizoen vorig jaar en de goede seizoensstart dit seizoen blijven natuurlijk ook niet onopgemerkt. We zijn hartstikke trots dat er vijf spelers van FC Eindhoven opgeroepen worden.”

De trainer is echter wel wat spelers kwijt geraakt tijdens de interlandperiode. Ook bestaat tijdens deze periode het risico dat spelers geblesseerd terug keren bij de club. Toch is Penders blij dat zijn spelers oproepen krijgen van hun nationale elftallen: “Voor de ontwikkeling van de spelers zijn zulke ervaringen natuurlijk geweldig. Daar worden ze gewoon betere spelers van. Dus uiteindelijk wordt het team er ook alleen maar beter van.”

Tot slot komt de eerste periode van de Keuken Kampioen Divisie bijna ten einde. Met nog twee wedstrijden voor de boeg bezet FC Eindhoven een mooie derde plaats. Toch knaagt er nog iets aan de trainer van de Blauwwitten: “In het Nederlandse betaalde voetbal zijn we samen met AZ de enige ploeg die in de competitie nog niet verloren hebben, dus daar kan je heel tevreden over zijn. Toch blijven de laatste minuten thuis tegen Roda JC wel hangen, maar dat stimuleert ons alleen maar om morgen scherp te zijn en vol voor de overwinning te gaan.” Over of de periodetitel nog in het hoofd zit is Penders duidelijk: “Dat hebben we helaas niet meer in eigen hand. Als we hem kunnen winnen gaan we ervoor. Maar ik denk dat het nog waardevoller is om op basis van de ranglijst te play offs te halen in plaats van via een periodetitel.”

Steun FC Eindhoven in de wedstrijd tegen FC Dordrecht. Tickets zijn hier te koop!