Blauwwitten onderuit in Brabants onderonsje

Willem II met 3-0 te sterk voor FCE

FC Eindhoven heeft het Brabantse onderonsje met Willem II met 3-0 verloren. In het Koning Willem II Stadion beleefden de Blauwwitten een lastige avond. In de inhaalwedstrijd bleken de Tricolores te sterk te zijn voor de ploeg van Rob Penders. Door de nederlaag zakken de Eindhovenaren naar plek 4 van de ranglijst. De nieuwe nummer 3, Almere City FC, is komende vrijdag de tegenstander in het Jan Louwers Stadion.

Voor de Brabantse kraker tegen Willem II verscheen FC Eindhoven met vier wijzigingen aan de aftrap ten opzichte van het laatst gespeelde duel. Pjotr Kestens, Dalton Enokpa en Rodrigo Rego plaats op de bank, terwijl Collin Seedorf in de warming up geblesseerd af moest haken.. Zij werden vervangen door Dyon Dorenbosch, Jasper Dahlhaus, Tibo Persyn en Pieter Bogaers,.

De ploeg uit Tilburg, gesteund door de Kingside, startte de wedstrijd sterk. De Tricolores creëerden al vroeg meerdere kansen en in de 11e minuut kwamen de Tilburgers dan ook op een voorsprong. Elton Kabangu ontfutselde de bal van Mawouna Amevor en sprintte richting de achterlijn. Met een goede lage voorzet zette hij Jizz Hornkamp vrij voor het doel. De spits maakte van dichtbij geen fout en tikte de 1-0 binnen.

Ook na het doelpunt bleef de ploeg van Reinier Robbemond de bovenliggende partij. De Tilburgers gaven in het restant van de eerste helft vrijwel geen kans weg en bleven zelf wel dreigend. Ondanks dat Willem II meerdere keren gevaarlijk werd, hielden de Blauwwitters hen toch van scoren af. Vlak voor het rustsignaal zorgde een geweldige defensieve ingreep van Jasper Dahlhaus ervoor dat Elton Kabangu de voorsprong niet verder kon uitbreiden. Enkele minuten later gingen de ploegen met een 1-0 stand op het scorebord de kleedkamers in.

De Blauwwitten verschenen met twee wijzigingen aan de aftrap van de tweede helft. Rob Penders bracht Sven van Doorm en Lamine Diaby-Fadiga het veld in, terwijl Dyon Dorenbosch en Justin Ogenia achter bleven in de kleedkamers.

In het eerste deel van de tweede helft waren beide ploegen ongeveer even sterk. Hoewel beide doelmannen niet echt werden getest, waren de Blauwwitters toch gevaarlijk. Naoufal Bannis vond met een kopbal bijna het doel, maar kopte net naast. Toch waren het de Tricolores die in de 68e bijna hun voorsprong wisten uit te breiden. Na een goede aanval was het Elton Kabangu die van dichtbij de buitenkant van de paal raakte. Enkele minuten later was het dan toch raak voor de Tilburgers. Invaller Dani Mathieu zag zijn uithaal van buiten de zestien worden aangeraakt, waarna de bal achter Nigel Bertrams in het doel belandde: 2-0.

In het restant van de wedstrijd was Willem II de sterkere ploeg en wist het nog meerdere kansen te creëren. Vlak voor het einde van de wedstrijd werd de voorsprong zelfs verder uitgebreid. Invaller Jeremy Bokila worstelde zich met de bal door de defensie van de Eindhovenaren heen. Oog-in-oog met Nigel Bertrams maakte hij geen fout en zette zo de 3-0 op het scorebord. Enkele minuten later klonk het laatste fluitsignaal en dus verloren de Blauwwitten het Brabants onderonsje met 3-0.

De eerstvolgende wedstrijd van FC Eindhoven wordt komende vrijdag gespeeld Eindhoven. Directe concurrent Almere City komt op bezoek in het Jan Louwers Stadion. Kaarten voor dit duel zijn verkrijgbaar op fc-eindhoven.nl/tickets.

Willem II – FC Eindhoven 3-0 (1-0) 11. Jizz Hornkamp 1-0, 71. Dani Mathieu 2-0, 88. Jeremy Bokila 3-0. Scheidsrechter: Dennis Higler. Geel: Dyon Dorenbosch (FC Eindhoven).

Willem II: Lamprou; Owusu, Dammers, Verreth, Schouten, Woudenberg; Svensson (65. Mathieu), Llonch (72. Heerkens), Meerveld; Hornkamp (65. Bokila), Kabangu (86. De Leeuw).

FC Eindhoven: Bertrams; Persyn (72. Faber), Bogaers (76. Oostenbrink), Amevor, Janssen, Dahlhaus (79. Rego); D. Dorenbosch (46. D. Dorenosch), De Keersmaecker; Ogenia (46. Diaby-Fadiga), Bannis, Kökcü.

Fotografie FC Eindhoven Media | Johan