Blauwwitten azen op revanche tegen NAC Breda

Voorbeschouwing FC Eindhoven – NAC Breda

Voor de derde keer dit seizoen kruisen de Blauwwitten uit Eindhoven en de Geelzwarten uit Breda de degens met elkaar. NAC Breda komt vrijdagavond naar het Jan Louwers Stadion voor een Brabants onderonsje. Een wedstrijd met opnieuw grote belangen, voor beide partijen.

In de vorige speelronde stond er voor zowel FC Eindhoven als NAC Breda een pittige wedstrijd op het programma. FC Eindhoven ging op bezoek bij VVV-Venlo en wist daar, voor het eerst sinds 2006, een resultaat te boeken. Ondanks dat de ploeg van Rob Penders twee keer op voorsprong kwam en meerdere kansen had om die voorsprong uit te bouwen, kwam VVV-Venlo tot twee keer toe langszij. Twee van richting veranderde ballen, maakte Nigel Bertrams kansloos, waardoor beide ploegen met één punt tevreden moesten zijn. Op voorhand misschien een goed resultaat, maar gezien het wedstrijdverloop misschien wat teleurstellend.

Voor NAC Breda stond, misschien wel, de belangrijkste wedstrijd van het jaar op het programma. De Brabantse Derby NAC Breda – Willem II is niet alleen dé wedstrijd van het jaar voor beide clubs, ook op de ranglijst was dit een belangrijk potje. Vuurwerk voor de wedstrijd, tijdens de wedstrijd en een definitieve staking na de openingstreffer van Willem II, er werd bier naar het veld gegooid, resulteerde in een editie van NAC Breda – Willem II, die we nog lang zullen heugen. De wedstrijd zal dinsdag 25 april om 14:30 worden uitgespeeld.

Door die staking is het dus een beetje koffiedik kijken hoe de verhouding op de ranglijst momenteel zijn. Door het gelijkspel van FCE tegen VVV-Venlo, is het gat met de Bredanaars nu twee puntjes, maar NAC Breda heeft nog een goed kwartier om de wedstrijd tegen Willem II om te draaien. Voor FCE dus zaak om vrijdag een voorsprong te nemen op de Bredanaars en een gat te slaan richting de laatste play-off plek. Want dat is de plaats die NAC Breda momenteel bezet. De achtste plaats in de rangschikking geeft, zolang de vierde periode geen verrassing meer kent, aan het einde van de rit recht op deelname aan de play-offs. Vooral De Graafschap zit NAC Breda nog op de hielen en ook FCE moet waken voor de Superboeren. Het gat tussen NAC Breda en De Graafschap is drie punten. FCE heeft een voorsprong van vijf punten op de Superboeren.

Eerdere ontmoetingen

Voor FC Eindhoven is NAC Breda in eigen huis een graag geziene gast. 26 keer eerder kwamen de Geelzwarten vanuit Breda richting het Blauwwitte gedeelte van Eindhoven, om in twaalf gevallen zonder punten weer terug te keren naar de Nassaustad. Zo ook vorig seizoen. Twee treffers van FCE in de eerste twaalf minuten van de wedstrijd, besliste het duel in Eindhovense voordeel. NAC Breda zakte destijds weg naar de laatste plaats op de ranglijst, maar wist zich knap omhoog te vechten richting de play-offs. Daarin werd het al in de eerste ronde uitgeschakeld door de latere FCE-beul ADO Den Haag.

Connectie FCE – NAC Breda

In het verleden zijn er vele spelers die de oversteek van Eindhoven naar Breda en andersom maakte. Ook nu staan er weer een hoop spelers én stafleden voor een confrontatie met hun voormalig werkgever. Huidig FCE-trainer Rob Penders is natuurlijk het beste voorbeeld. Als jonge verdediger werd Penders door NAC Breda weggehaald bij RBC, om vervolgens ruim 300 wedstrijden te spelen voor NAC Breda. Penders groeide uit tot een clubicoon en is nog altijd zeer geliefd bij de achterban van de Bredanaars.

Voor supporters van FC Eindhoven zullen de namen Kaj de Rooij en Jort van der Sande de harten wat sneller doen kloppen. De twee aanvallers maakten grote indruk aan de Aalsterweg en kozen beide voor de stap naar het Rat Verlegh Stadion. Van der Sande deed dat afgelopen zomer, terwijl Yassine Azzagari, Pjotr Kestens en Naoufal Bannis de omgekeerde weg bewandelden. Kaj de Rooij zullen we helaas niet in actie zien vrijdagavond. De buitenspeler kampt met een zware blessure, waardoor zijn seizoen al voorbij is.

Al drie keer eerder

Dit seizoen kwamen beide ploegen elkaar al drie keer tegen. Alle drie die potjes werden gespeeld in het westen van de provincie. In de voorbereiding verloor FC Eindhoven met minimaal verschil van NAC Breda, waarna het duel in de vijfde speelronde van de KKD in een 1-1 gelijkspel eindigde. In de tweede ronde van de KNVB Beker werden beide Brabantse clubs ook aan elkaar gekoppeld. Opnieuw was het Rat Verlegh Stadion het toneel van dit duel. Charles-Andreas Brym schoot de Blauwwitten na 13 seconden(!) al op voorsprong, maar in de extra tijd van de tweede helft viel alsnog de gelijkmaker. In de verlenging dacht FCE de winnende te hebben gemaakt via Collin Seedorf, maar zijn doelpunt werd afgekeurd vanwege vermeend hands. En dan zul je altijd zien, aan de andere kant viel de bal wel goed. In de extra tijd van de tweede verlenging tikte Rowan Besselink de bal achter Nigel Bertrams en gingen de Bredanaars door naar de volgende ronde.

De wedstrijd begint vrijdagavond zoals gewoonlijk om 20:00. De wedstrijd staat onder leiding van scheidsrechter Ingmar Oostrom. Opmerkelijk feitje: Oostrom floot eerder dit seizoen ook al het treffen tussen NAC Breda en FC Eindhoven. In het Rat Verlegh Stadion werd het toen 1-1, door doelpunten van Odysseus Velanas en Ozan Kökcü.

Het Jan Louwers Stadion begint goed vol te lopen en dus belooft het een drukke dag te worden. Haal nog snel je tickets via fc-eindhoven.nl/tickets en steun FCE in deze belangrijke wedstrijd!

Let op! Voor deze wedstrijd geldt een FCE Club Card verplichting. Heb je deze nog niet aangevraagd? Doe dat dan gratis in de ticketshop!