Beladen Derby vroeg in het seizoen voor FC Eindhoven

Hoofdtrainer Rob Penders over de Derby tegen Helmond Sport

Vrijdag staat de Derby tussen Helmond Sport en FC Eindhoven al op het programma in de Keuken Kampioen Divisie. Met de volle buit op zak uit de eerste twee wedstrijden, zal FC Eindhoven deze lijn door willen trekken in Helmond. Met hoofdtrainer Rob Penders blikken we vooruit op de derby die zal starten om 20:00 uur onder leiding van scheidsrechter Richard Martens.

Afgelopen vrijdag gaven de Blauwwitten tegen Willem II een goed vervolg aan de seizoenstart, waardoor de ploeg van trainer Rob Penders na twee wedstrijden het maximale aantal punten heeft weten te bemachtigen: “Qua resultaat ben ik zeer tevreden, maar ook echt nog wel kritisch. Het kan nog beter en het moet nog beter om dit aantal punten verder uit te breiden”.

Na een evenwichtige openingsfase tegen Willem II wist Evan Rottier de score te openen in minuut 23, nadat een voorzet van Brian De Keersmaecker matig verwerkt werd door Freek Heerkens. Hierdoor belandde de bal plots voor de voeten van de Eindhovense aanvaller, die het hoofd koel hield en de bal het Tilburgse doel intikte. Na de gelijkmaker van Willem II door toedoen van Daniel Crowley in minuut 76, drongen de Tricolores meer aan. Toch waren het de Blauwwitten die er in de absolute slotfase vandoor gingen met de drie punten. In minuut 95 joeg Pjotr Kestens de bal met overtuiging tegen de touwen, wat zorgde voor vreugde op de tribunes van het Jan Louwers Stadion. Penders: “Dat we onder druk staan maar er toch met de winst vandoor gaan, laat zien dat de selectie in staat is om te vechten voor de punten en voor de overwinning.”

Het ambitieuze Helmond, dat vorig seizoen nog op de laatste plaats eindigde, heeft de zinnen dit seizoen gezet op een plek bij de bovenste acht. Met het aantrekken van onder andere Elmo Lieftink, Peter van Ooijen en Tom Beugelsdijk voegden de Helmonders daad bij woord. Echter wacht Helmond Sport na nederlagen tegen NAC Breda (1-0) en Jong AZ (1-3) nog op de eerste punten van het seizoen.

Nadat FC Eindhoven de laatste twee wedstrijden in de Keuken Kampioen Divisie tegen Helmond wist te winnen, zal het zich aanstaande vrijdag vol inzetten om deze reeks voort te zetten. Echter is het tussen 1998 en 2000 voor het laatst voorgevallen dat de Blauwwitten drie keer achter elkaar van Helmond Sport wisten te winnen. Vorig seizoen wonnen de Blauwwitten namelijk thuis (3-2) én uit (1-2) van de Helmonders. Ook is FCE voor de derde keer deze eeuw begonnen met twee overwinningen, alleen in het seizoen 2011-2012 werd ook de derde wedstrijd gewonnen.

Trainer Rob Penders over de lading van de wedstrijd van komende vrijdag: “Helmond Sport – FC Eindhoven is gewoon een echte derby. Dat zijn de mooie wedstrijden met een hele hoop sfeer. Twee ploegen die ontzettend graag willen winnen. Dat is natuurlijk elke wedstrijd zo, maar derby’s blijven unieke wedstrijden.” Over of de wedstrijd anders wordt benaderd vanwege het feit dat het een derby is, is Penders duidelijk: “Je benoemt het wel, maar we zijn gewoon gefocust. Maakt niet uit tegen wie we spelen of waar we spelen. Ik coach liever op het uitvoeren van taken dan puur op emotie, want dan bestaat het risico dat je je koppie verliest.”

Uit statistieken is gebleken dat Rob Penders, in de veertig competitiewedstrijden waarin hij aan het roer stond, het beste puntengemiddelde per wedstrijd heeft van alle FC Eindhoven trainers ooit in de Eerste Divisie. “Dat wist ik niet eigenlijk, maar we doen het met zijn allen. Daarnaast is het puntenaantal ook gebaseerd op vorig seizoen. Ze zeggen wel eens dat je zo goed bent als je laatste wedstrijd, dus we focussen ons gewoon op dit seizoen.”

Ben jij dit seizoen ook Blauwwitter? Bestel dan jouw seizoenkaart 22-23 nu hier! Dan zien we je graag in het Jan Louwers Stadion voor de volgende thuiswedstrijd tegen Jong AZ.